Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak prowadzić skuteczny mailing,
  • jakie formy i elementy warto wykorzystać w kampaniach e-mail,
  • co możesz zyskać dzięki Marketing Automation.

Spis treści

E-mail marketing – obowiązkowy element marketingu internetowego

E-mail marketing to forma marketingu bezpośredniego, w której do komunikacji z odbiorcami wykorzystuje się pocztę elektroniczną. Najczęściej stosuje się go w celach informacyjnych oraz promocyjno-sprzedażowych. Jego ideą jest tworzenie oraz utrzymywanie pozytywnych relacji między firmą a klientami oraz budowanie świadomości marki na rynku. Wielu przedsiębiorców coraz chętniej stosuje e-mail marketing do badań marketingowych, zamieszczając w treści ankiety satysfakcji klienta itp.

Niekwestionowaną zaletą e-mail marketingu jest szansa na maksymalną personalizację przekazów. Możliwość dodania imienia odbiorcy w temacie wiadomości, dostosowanie treści do jego specyficznych wymagań czy uwzględnienie dedykowanych reklam daje wrażenie, że e-mail został przygotowany specjalnie dla danego klienta. To wzmacnia poczucie jedności z marką i kreuje jej pozytywny wizerunek w oczach odbiorcy.

Wśród innych zalet e-mail marketingu wymienia się:

  • szybkość przekazu,
  • niskie koszty kampanii,
  • doskonałe warunki do mierzenia skuteczności prowadzonych działań.

Jak prowadzić e-mail marketing?

Prowadzenie efektywnych kampanii e-mail wymaga pełnego zaangażowania, kreatywności i niemałej dozy odwagi. Marketerzy muszą ciężko pracować, żeby wyróżnić firmę spośród dziesiątek, a czasem nawet setek, rynkowych konkurentów. Co zrobić, żeby zwiększyć zaangażowanie subskrybentów w email marketingu? Pierwszym krokiem powinno być ustalenie jasnego i konkretnego celu działań!

Jasny cel to podstawa

Żadne działania nie przyniosą sensu, jeśli nie będziemy wiedzieć, do czego dążymy. Bazą skutecznego e-mail marketingu powinno być zatem precyzyjne określenie celu. Cel wskaże drogę, którą należy podążać – pozwoli określić, jakie kroki podjąć, żeby prowadzić efektywną kampanię marketingową.

Co może być celem e-mail marketingu? Zachęcenie subskrybentów newslettera do dzielenia się swoimi opiniami z innymi, zwiększenie ruchu na stronie, sprzedaż konkretnego produktu, czy też promocja wybranego wydarzenia. Jeśli nie wiesz, po co zachęcasz potencjalnych i obecnych klientów do zapisywania się do newslettera, nie jesteś gotowy na prowadzenie skutecznego marketingu mailowego. Jasny i konkretny cel to podstawa!

Musi być krótko i ciekawie!

Żyjemy w świecie przeładowanym informacjami. Na ekranie naszego smartfona nieustannie pojawiają się nowe powiadomienia, w mediach społecznościowych trafiamy na mnóstwo newsów z najróżniejszych dziedzin, a po włączeniu skrzynki mailowej zostajemy zbombardowani setkami maili. Nadmiar informacji stwarza dwa problemy dla marketerów: jak wyróżnić się spośród konkurencji i jak skutecznie zainteresować odbiorców?

Oba cele można osiągnąć, stawiając na krótkie, a przy tym bardzo wartościowe przekazy marketingowe. Dzisiejsi odbiorcy nie lubią długich tekstów. Na jednej stronie spędzają średnio kilka sekund. Firma, która chce skutecznie zainteresować odbiorców, musi zaproponować im treści o optymalnej długości, które niosą za sobą konkretną wartość – uczą, bawią czy wyjaśniają ważne kwestie. Stawiając na krótkie, angażujące wiadomości, skutecznie wzbudzisz zainteresowanie marką i zyskasz zaufanie odbiorców.

jak prowadzić mailig zaangażowanie użytkowników w e-mail marketingu

Sprawdź również: 5 mitów o Marketing Automation

CTA jako nieodłączny element email marketingu

Maile marketingowe powinny zawierać tzw. CTA (z ang. „call to action”), czyli wezwanie do działania. Są to zwroty typu „kup teraz”, „zapisz się”, „załóż konto”, „czytaj więcej” czy „dodaj do koszyka”. CTA musi być zgodne z głównym celem kampanii i łatwe do zauważenia. Aby maksymalnie zwiększyć zaangażowanie użytkowników, warto umieścić CTA kilka razy w treści – np. na początku i na końcu wiadomości.

Sztuka storytellingu

Słowa mają potężną moc. W content marketingu tkwi ogromna siła. Dlaczego zatem nie wykorzystać jej w kampanii e-mail? Opanowanie sztuki storytellingu i wykorzystanie jej w mailach marketingowych to doskonały sposób na zwiększenie zaangażowania odbiorców i tym samym polepszenie sprzedaży. Opowieści silnie oddziałują na emocje. Są źródłem rozrywki, bawią, wzruszają, edukują i dostarczają cennych wartości.

W tworzeniu wartościowych treści może pomóc Ci doświadczony copywriter. Specjalista wie, jak przygotować content, który zaciekawi i zainspiruje odbiorców, a przy tym będzie pełnił funkcję marketingową.

Ekskluzywność – niech odbiorcy poczują się wyjątkowo

Obecni i potencjalni klienci lubią być traktowani wyjątkowo. Proponowanie użytkownikom ekskluzywnej wartości, dostępnej tylko dla nich to świetny sposób na zwiększenie ich zaangażowania. Firma, która docenia swoich odbiorców, zdobywa ich zaufanie i buduje silne, długofalowe relacje.

Jak zapewnić subskrybentom ekskluzywność w marketingu e-mail? Można zaoferować im prywatne wydarzenie na żywo, dostęp „early bird” do nowego produktu czy zniżkę na zakupy, dedykowaną dla danego użytkownika.

Video w e-mail marketingu

Świetnym sposobem na poprawę zaangażowania odbiorców w e-mail marketingu jest dołączenie wideo do wiadomości. Według badań krótkie filmiki to jedna z najciekawszych form nowoczesnego marketingu. W końcu fenomen TikToka nie wziął się znikąd. :)

Znakomitym pomysłem jest stworzenie serii kilku wideo, które będą cyklicznie dostarczane do subskrybentów. Takie rozwiązanie doskonale sprawdzi się np. przed premierą nowego produktu. Systematyczne dostarczanie wartościowego content wideo odbiorcom skutecznie rozbudzi ich ciekawość i zbuduje szum wokół marki.

Filmy wysyłane w ramach e-mail marketingu mogą przedstawiać oferowane produkty w codziennym użyciu, wyjaśniać niejasne kwestie czy dostarczać inspirujące informacje na temat konkretnych usług. Świetnie sprawdzą się również krótkie wideorecenzje nagrane przez klientów.

e-mail marketing zalety zaangażowanie użytkowników w e-mail marketingu

Przeczytaj także: 5 zalet Marketing Automation

Nie przesadzaj z liczbą maili

Jesteśmy pewni, że Twoja skrzynka mailowa codziennie zalewana jest dziesiątkami maili marketingowych, z czego większość pochodzi od tego samego nadawcy. Irytujące, prawda? Nie popełniaj tych samych błędów! Wysyłanie zbyt wielu maili jest nachalne i może wywołać efekt odwrotny od zamierzonego. Zamiast zwiększyć zaangażowanie odbiorców, zniechęcisz ich do interakcji z marką. Nie wysyłaj 10 maili sprzedażowych tygodniowo. Postaw na wartościowy content raz w tygodniu. To z pewnością przyniesie lepsze rezultaty. E-mail marketing nie powinien kojarzyć się ze spamem.

Potęga marketing automation

W ostatnim czasie dużo mówi się o Marketing Automation. Automatyzacja marketingu to niezwykle cenne narzędzie we współczesnym biznesie. Pozwala skutecznie docierać do odbiorców, wyręcza pracowników ze żmudnych i powtarzalnych czynności, a dzięki temu wspiera rozwój firmy i kreowanie przewagi konkurencyjnej na rynku.

Ale co tak właściwie kryje się pod tym tajemniczym pojęciem? Według ekspertów jest to system składający się z wielu połączonych ze sobą narzędzi, które gromadzą wartościowe informacje o potencjalnych i obecnych klientach i na ich podstawie umożliwiają prowadzenie zautomatyzowanej komunikacji z odbiorcami w różnych kanałach przekazu. Innymi słowy, Marketing Automation analizuje zachowania odbiorców marki, dostarcza zebrane informacje marketerom, a następnie dostosowuje treści do odbiorców, wykorzystując schematy przygotowane przez dział marketingu.

System Marketing Automation, dzięki swoim zaawansowanym funkcjom, może weprzeć efektywny mailing. W jaki sposób?

Personalizacja wiadomości – klucz do sukcesu

Według badań VentureBeat personalizacja wiadomości mailowych podnosi wskaźnik open rate nawet o 15%. Inne źródła podają, że wartość ta może wynosić nawet 25%. Wniosek jest jeden. Personalizacja treści marketingowych zwiększa ich skuteczność!

System Marketing Automation skutecznie wspiera personalizację wiadomości e-mail. Dzięki funkcjom takim jak persony, treści dynamiczne czy testy A/B pozyskasz wszystkie cenne informacje, które ułatwią ci segmentację klientów i umożliwią kreowanie spersonalizowanych wiadomości. Dzięki automatyzacji:

  • zwrócisz się do odbiorcy po imieniu, w ten sposób zwiększając jego przywiązanie do marki,
  • wyślesz okolicznościową wiadomość z okazji urodzin klienta, proponując mu atrakcyjną zniżkę na zakupy,
  • przygotujesz treści dostosowane do miasta, w którym mieszka dany odbiorca,
  • skierujesz do subskrybenta komunikat odnoszący się do daty rejestracji na stronie czy średniej wielkości zakupów, co znacznie zwiększy prawdopodobieństwo podjęcia przez niego konkretnej interakcji.

Monitoruj użytkowników i wyciągaj wnioski

Dopasowana treść to nie wszystko. Oprócz odpowiedniego komunikatu niezwykle ważne jest wysyłanie maili we właściwym czasie na indywidualnej ścieżce zakupowej klienta. Jest to możliwe dzięki narzędziom do automatyzacji marketingu. System Marketing Automation na bieżąco i w czasie rzeczywistym monitoruje zachowania odbiorców na Twojej stronie internetowej i na podstawie pozyskanych informacji umożliwia wysyłanie behawioralnych wiadomości e-mail do konkretnych osób. Przykład? Subskrybent przegląda wybrane produkty w sklepie internetowym, jednak z nieznanych przyczyn nie dodaje ich do koszyka. Oprogramowanie Marketing Automation odnotowuje ten fakt i wysyła do potencjalnego klienta przypomnienie o przeglądanych produktach. W ten sposób zwiększa szanse na efektywne zamknięcie procesu sprzedażowego.

Jak zwiększyć zaangażowanie w e-mail marketingu

Sprawdź również: SharpSpring – system marketing automation – pogromca niezoptymalizowanych procesów

Bądź krok przed subskrybentami

System Marketing Automation oferuje wiele funkcji analitycznych, które określają prawdopodobieństwo zaangażowania subskrybentów w maile wysyłane przez firmę. Dzięki takim danym możesz lepiej dotrzeć do odbiorców w kluczowych momentach, zmniejszając ryzyko, że przestaną Cię obserwować. Innymi słowy, dzięki narzędziom do automatyzacji jesteś o jeden krok przed subskrybentami, a przez to zwiększasz ich zaangażowanie w e-mail marketingu.

Co jeszcze możesz zrobić, żeby zwiększyć zaangażowanie odbiorców w e-mail marketingu?

Temat wiadomości marketingowej powinien być krótszy niż 50 znaków. W treści maila wyeksponuj benefit, jaki oferujesz odbiorcy (np. rabat czy darmową dostawę). Możesz wykorzystać oferty ograniczone czasowo (udowodniono bowiem, że presja czasu zwiększa zaangażowanie klientów). Pamiętaj o preheaderach. Dobrze dobrane pierwsze zdania zwiększają szansę na otwarcie wiadomości marketingowych.

Nie bój się wychodzić poza utarte schematy i testować nowych rozwiązań. Stosuj znaki specjalne w tematach wiadomości, wykorzystuj animacje i proponuj niestandardowe korzyści. Skrupulatnie analizuj rynek i staraj się być ponad konkurencją. Postaw na nieustanny rozwój, bądź spójny w swoich działaniach i działaj kreatywnie – w ten sposób z pewnością zbudujesz większe zaangażowanie, zapewnisz sobie wyższe przychody i odniesiesz spektakularny sukces!

Jak prowadzić e-mail marketing - Podsumowanie

Teraz już wiesz, że:

  • kluczem do zwiększenia zaangażowania subskrybentów jest ustalenie jasnego celu kampanii e-mail,
  • maile marketingowe muszą być ciekawe, a przy tym krótkie i konkretne,
  • w treści wiadomości nie może zabraknąć CTA,
  • dzięki narzędziom Marketing Automation łatwiej prowadzić skuteczne działania marketingowe w internecie,
  • personalizacja wiadomości to klucz do sukcesu.