Jak zacząć przygodę z marketing automation?

marketing automation

Mimo postępującej cyfryzacji wciąż mało ufamy najnowocześniejszym technologiom. A to błąd! Innowacyjne rozwiązania mogą znacznie ułatwić prowadzenie przedsiębiorstwa. Firmy, które korzystają z dobrodziejstw współczesnego świata, z łatwością budują konkurencyjność, realizują założone cele i odnoszą sukcesy, wyprzedając swoich rynkowych rywali. Jednym z najciekawszych rozwiązań na dzisiejszym rynku jest automatyzacja marketingu. Jak zacząć przygodę z marketing automation? Na co zwrócić uwagę przy wyborze systemu do automatyzacji? I jakie korzyści daje wdrożenie oprogramowania? Postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości!

Z tego artykułu dowiesz się:

Na czym polega Marketing Automation?

Temat marketing automation to jedna z najbardziej gorących kwestii ostatnich miesięcy. Pod pojęciem kryje się oprogramowanie, które automatyzuje powtarzalne czynności marketingowe. Jest to m.in. wysyłanie wiadomości w ramach e-mail marketingu czy też obsługa mediów społecznościowych. Innymi słowy, system monitoruje zachowania użytkownika na stronie internetowej, zbiera o nim szczegółowe informacje (a w tym dane transakcyjne czy behawioralne) i dopasowuje do nich komunikację marki, według wcześniej ustalonych schematów, tj. wygląd bannerów reklamowych, komunikaty reklamowe czy nawet całe wersje sklepu internetowego lub witryny wizytówki. Oprogramowanie automatyzacji marketingu integruje się z innymi ważnym systemami, aby wykorzystywać wszystkie dane do budowy komunikacji marketingowej z klientami.

Jak zacząć przygodę z Marketing Automation krok po kroku

Wdrożenie systemu marketing automation może wydawać się skomplikowane. Oprogramowanie składa się bowiem z wielu różnych narzędzi i oferuje szereg funkcjonalności. Jednak nie taki wilk straszny… Grunt to starannie opracować strategię wprowadzania oprogramowania, uwzględniając indywidualną specyfikę własnego przedsiębiorstwa. Aby wdrożenie strategii marketing automation było skuteczne i przyniosło oczekiwane efekty, powinno składać się z kilku prostych kroków. Podstawowe reguły automatyzacji marketingu to:

  1. Określenie strategicznych celów automatyzacji,
  2. Przygotowanie planu początkowego i stopniowe wprowadzanie zmian,
  3. Opracowanie wskaźników KPI sukcesu,
  4. Przygotowanie zespołu do pracy z systemem,
  5. Nieustanny monitoring prowadzonych działań marketingowych,
  6. Zaplanowanie dalszej ścieżki rozwoju.

Co oznacza to w praktyce?

1. Określ cele związane z automatyzacją marketingu

W pierwszej kolejności zastanów się, co chcesz osiągnąć, wdrażając automatyzację marketingu. Skrupulatnie przeanalizuj swoje dotychczasowe działania i określ elementy wymagające poprawy. Przykład? Klienci często porzucają koszyki. W takiej sytuacji celem automatyzacji powinno być wsparcie działań, które zmniejszą zjawisko porzucania koszyków, np. remarketing, maile przypominające o powrocie do zakupów. Szczegółowe badanie prowadzonej działalności ułatwi Ci wybór najlepszych narzędzi do automatyzacji.

Narzędzia marketing automation mają wiele funkcji i służą do rozmaitych zadań. Wdrożenie wszystkich może być zbędne. Pełen potencjał automatyzacji marketingu wykorzystasz tylko wtedy, gdy będziesz miał jasne wyobrażenie tego, co chcesz osiągnąć. Pamiętaj jednak, żeby tam, gdzie to możliwe, kierować się zasadą SMART. Oznacza to, że Twoje cele powinny być konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i określone w czasie. W ten sposób łatwiej zmierzysz zwrot z inwestycji (ROI).

2. Zacznij od podstaw

Pamiętaj, że na początku marketing automation nie musi obejmować wszystkich procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Nie musisz od razu opracowywać pełnej strategii automatyzacji. Poznanie wszystkich funkcji marketing automation i opracowanie skutecznych kampanii wymaga czasu. Zacznij od automatyzacji jednego elementu i sukcesywnie poszerzaj obszar działalności, np. w pierwszej kolejności możesz skupić się na e-mail marketingu, a później dodawać kolejne elementy.

3. Opracuj KPI sukcesu

Aby wiedzieć, czy wprowadzone rozwiązania przekładają się na realne korzyści, musisz ustalić wskaźniki pomiaru ich efektywności. Unikaj takich mierników jak „dużo kliknięć” czy „duża liczba leadów”. Skup się na konkretnych wartościach. Pamiętaj, że tym, co jest najważniejsze jest jakość, a nie ilość. Nawet najwyższa konwersja nie przełoży się na zyski, jeśli pozyskiwanie leady będą mało wartościowe dla firmy.

marketing automation

Sprawdź także: SharpSpring – system marketing automation – pogromca niezoptymalizowanych procesów

4. Przygotuj pracowników

Wdrożenie zespołu w świat marketing automation to niezwykle ważny punkt całego przedsięwzięcia. Pracownicy muszą dokładnie poznać i zrozumieć wszystkie narzędzia i funkcjonalności systemu. Tylko wtedy będą mogli prowadzić w pełni efektywne działania, które pomogą firmie rozwijać się na rynku.

Przeprowadź kilka sesji szkoleniowych. Pokaż pracownikom, jak korzystać z kluczowych funkcji Marketing Automation i wytłumacz im, jakie korzyści przynosi system.

5. Monitoruj prowadzone działania

Kluczem do sukcesu strategii marketing automation jest nieustanne monitorowanie prowadzonych kampanii. Skrupulatnie analizuj działanie systemu. Przede wszystkim zwróć uwagę na elementy, które ewentualnie wymagają poprawy. Monitorowanie, wdrażanie poprawek i dostosowywanie działań do bieżących potrzeb pozwoli rozwinąć kampanię w potężną, doskonale zoptymalizowaną strategię służącą do generowania wartościowych leadów.

6. Pomyśl o przyszłości

Dzięki nieustannemu monitorowaniu narzędzi marketing automation i wdrażaniu niezbędnych poprawek szybko osiągniesz zwrot z inwestycji. To natomiast pozwoli Ci skupić się na opracowaniu bardziej złożonej i długofalowej strategii rozwoju.

Pamiętaj jednak, żeby wybrać taki system marketing automation, który rzeczywiście umożliwi Ci rozwój w wieloletniej perspektywie. Na co zwrócić szczególną uwagę przy wyborze oprogramowania?

Jak wybrać najlepszy system marketing automation?

Na rynku funkcjonuje wiele narzędzi służących do automatyzacji marketingu, różniących się od siebie zastosowanymi funkcjonalnościami. Jak zatem wybrać jeden, który odpowie potrzebom Twojego przedsiębiorstwa i zapewni Ci realne zyski? Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, zwróć uwagę na:

  • wygląd panelu systemu,
  • intuicyjność oprogramowania,
  • kontakt z helpdeskiem,
  • proces wdrożenia systemu – firma specjalizująca się we wdrażaniu wybranego systemu zapewnia onboarding pokazujący, jak z niego korzystać,
  • posiadane funkcjonalności – czy na pewno potrzebujesz ich wszystkich,
  • dostępne edytory drag&drop umożliwiając m.in. tworzenie zautomatyzowanych wiadomości.

Dzięki automatyzacji marketingu masz większe szanse na sukces w biznesie

Automatyzacja marketingu to skuteczne wsparcie w prowadzeniu biznesu. System marketing automation umożliwia prowadzenie nowoczesnego marketingu, a także wspomaga dział sprzedaży i obsługi klienta. Dzięki niemu pracownicy nie muszą skupiać się na żmudnych, powtarzalnych czynnościach i mają więcej czasu na kreatywne działania. To z kolei przekłada się na osiąganie lepszych wyników i wsparcie rozwoju przedsiębiorstwa.

System marketing automation ułatwia pozyskiwanie dobrych, wartościowych leadów, priorytetowych dla działu marketingu. Lepsze leady to te, które wykazują zainteresowanie skorzystaniem z oferty, tj. mają największą szansę na zamknięcie transakcji. Automatyzacja pozwala skoncentrować się właśnie na tych najlepszych leadach, dzięki segmentacji bazy odbiorców marki i ich stosowną filtrację już na wczesnych etapach sprzedażowych. Automatyzacja marketingu zapewnia lead nurturing aż do momentu, w którym lead będzie gotowy do przekazania działowi sprzedaży. To zwiększa efektywność wszystkich działań promocyjnych.

Automatyzacja marketingu wspiera budowę konkurencyjności

Mówiąc o korzyściach wdrożenia strategii marketing automation, nie można nie wspomnieć o wsparciu marki w budowaniu konkurencyjności. Wiele przedsiębiorstw funkcjonujących na polskim rynku wciąż nie ufa innowacyjnym technologiom opartym na pełnej automatyzacji zadań. To daje duże pole do popisu tym firmom, które są otwarte na zmiany! Dobrze wdrożona automatyzacja procesów w marketingu, sprzedaży czy działaniach posprzedażowych może bardzo szybko zapewnić firmie trwałą przewagę nad rynkowymi rywalami. Wykorzystanie systemu marketing Automation to zatem świetny sposób na to, by zdobyć silniejszą pozycję na rynku niż konkurencja i w ten sposób odnosić spektakularne sukcesy, generować atrakcyjne zyski oraz efektywnie rozwijać swoje przedsiębiorstwo.

Kiedy wróżyć rozwiązania marketing automation?

System marketing automation pomaga generować wartościowe leady, wyręcza dział marketingu z monotonnych i powtarzalnych czynności, wspiera personalizację przekazów reklamowych, a także umożliwia prowadzenie nowoczesnego i, co najważniejsze, skutecznego marketingu. To zatem dobre rozwiązanie dla wszystkich firm, które:

  • mają dużą bazę obecnych i potencjalnych klientów,
  • generują wiele małowartościowych leadów,
  • chcą poprawić swoje działania marketingowe,
  • chcą odciążyć prawników ze żmudnych czynności,
  • szukają sposobu na to, by ulepszyć marketing, sprzedaż i obsługę klienta,
  • chcą wesprzeć dział handlowy w realizacji strategii.

Marketing automation nie jest magiczną różdżką, która wyczaruje nam prostą drogę do wielkiego sukcesu na rynku. Jednak jest to narzędzie, które znacznie ułatwia prowadzenie biznesu i w ten sposób pomaga firmie się rozwijać i realizować założone cele. Automatyzacja działań marketingowych to pierwszy krok do lepszego i bardziej nowoczesnego przedsiębiorstwa!

Teraz już wiesz, że:

  • najpierw warto określić cele Marketing Automation,
  • zmiany trzeba wprowadzać stopniowo,
  • monitoring prowadzonych działań to klucz do sukcesu,
  • wdrożenie Marketing Automation może wesprzeć rozwój Twojej firmy.

Zarezerwuj darmową konsultację

Umów się teraz

Podziel się artykułem z innymi

Facebook
LinkedIn
Scroll to Top