5 mitów o Marketing Automation

5 mitów o Marketing Automation

Szacowany czas czytania: 3 minuty

Wokół systemów Marketing Automation narosło w ostatnim czasie sporo mitów i nieprawdziwych przekonań, co prowadzi do zniechęcenia firm do tego narzędzia. Nie wiemy skąd one się wzięły, choć się domyślamy, ale poniżej postaramy się przynajmniej część z nich obalić. Poniżej przedstawiamy 5 mitów o narzędziach Marketing Automation, z którymi absolutnie się nie zgadzamy.

Jeśli jeszcze nie jesteś pewny czym dokładnie są narzędzia Marketing Automation, to zapoznaj się z naszym artykułem:
Czym jest marketing automation

1. Marketing Automation działa tylko dla e-mail marketingu

Oczywiście, że nie. Gdyby tak było to prawdopodobnie narzędzie to nazywałoby się zupełnie inaczej. Oczywiście, jest to jedna z możliwości, dzięki systemom Marketing Automation można wysyłać do swojej bazy klientów maile z ofertami, informacje o zmianach w regulaminach, przypomnienia o porzuconych koszykach i tak naprawdę co tylko sobie wymyślimy, ale to nie jest jedyna funkcjonalność. Kanałów komunikacji jest znacznie więcej. Narzędzie można wykorzystać również do kontaktu z użytkownikami w aplikacji mobilnej, social mediach, komunikatorach typu Whatsapp czy nawet na stronie www, bowiem Marketing Automation łączy w sobie zarządzanie leadem, analitykę marketingową i sprzedażową. Bada zachowania klientów i umożliwia dogłębny wgląd w konsumentów, co pozwala na towarzyszenie im we wszystkich etapach lejka zakupowego, od momentu pozyskania do finalnej konwersji oraz działań posprzedażowych.

2. Marketing Automation służy wyłącznie do wysyłania spamu

Jest to całkowicie sprzeczne z ideą systemów do automatyzacji marketingu. Oczywiście programy Marketing Automation to wyłącznie narzędzia i to ludzie zarządzają tym, co zostaje rozsyłane, jednak sama koncepcja jest inna. Możliwości Marketing Automation pozwalają na dostosowywanie komunikacji do konkretnych grup odbiorców. Jego celem jest usprawnienie działań marketingowych i sprzedażowych, które powinny wykazywać się indywidulanym podejściem do odbiorców. Wdrożenie systemu Marketing Automation ma odciążyć między innymi dział marketingu z wielu, często żmudnych i powtarzalnych zadań, ale bardzo ważnym i niepomijalnym celem pozostaje odpowiednie dostosowanie treści marketingowych, które są wysyłane do bazy klientów. Dzięki temu rozwiązaniu wiadomości mogą być dostarczane do użytkowników w czasie rzeczywistym, co pozwala na przykład na ratowanie porzuconych procesów decyzyjnych. Wysyłanie spamu nigdy nie przełoży się na wzrost konwersyjności, a przecież to o to nam najczęściej chodzi.

3. Działania Marketing Automation są wyłącznie dla dużych firm

Celem każdej firmy jest rozwój oraz osiąganie coraz lepszych wyników. Wskaźniki te nie są zastrzeżone wyłącznie dla gigantów biznesowych, dlatego też wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań nie jest zarezerwowane tylko dla nich. Wdrożenie Marketing Automation wcale nie musi kosztować milionów złotych monet, z pewnością znajdzie się rozwiązanie dla każdego rodzaju organizacji. Narzędzie to pozwala na zaoszczędzenie wielu godzin pracy różnych osób w firmie, więc inwestycja w tego rodzaju system może się w ostatecznych rachunkach okazać oszczędnością.

4. Narzędzia Marketing Automation wspierają tylko dział marketingu

Platformy Marketing Automation wspierają dział marketingu, owszem, ale nie tylko. System automatyzacji marketingu pozwala na budowanie bazy klientów, segmentację ich, analizę ścieżek każdej z grup, ocenianie wartości użytkownika czy nawet na budowanie świadomości marki, a to znacznie wykracza poza procesy czysto marketingowe. Rozwiązania Marketing Automation przeprowadzają potencjalnych klientów w dół lejka zakupowego oraz dają możliwość na pozostanie w kontakcie z użytkownikami przed jak i również po dokonanej transakcji. Jest to świetne narzędzie do wspierania cyklu życia konsumentów jak i samej sprzedaży.

5 mitów o Marketing Automation

5. Automatyzacji działań nie trzeba pilnować

Jest to naprawdę spory błąd i mamy nadzieję, że nie trzeba tego nikomu powtarzać. Brak monitoringu tego, co się dzieje w kampaniach może prowadzić do naprawdę przykrych konsekwencji. Dzięki systemom Marketing Automation możemy ułatwić sobie życie, a przynajmniej pracę, to fakt, ale jest to proces, który powinien być regularnie zmieniany, usprawniany i aktualizowany na podstawie danych i obserwowanych wyników. Raczej nikt nie stosuje ciągle tych samych treści marketingowych w „tradycyjnych” kampaniach, więc należy unikać tego samego w działaniach zautomatyzowanych. To, że część zadań można zrobić dzięki temu znacznie szybciej, to również prawda, ale wciąż podstawą, o której trzeba zawsze pamiętać jest tworzenie jakościowych materiałów i dbanie o odpowiedni kontakt z klientem. Jeśli zostanie to pominięte, to żadna automatyzacja nie nadrobi i zatuszuje tego błędu.

Jeśli wciąż się zastanawiasz czy Marketing Automation naprawdę pomoże Twojej firmie w rozwoju, to sprawdź naszą ofertę.
Wspólnie znajdźmy najlepsze dla Ciebie rozwiązanie.