Trendy marketing automation na 2024

Trendy marketing automation 2024

Według globalnych badań, rok 2023 był dla automatyzacji marketingu niezwykle udany. Segment ten odnotował zauważalny wzrost, coraz więcej firm na świecie sięgnęło po działania marketing automation i coraz więcej biznesów planuje to zrobić w 2024. 

Szacuje się, że w latach 2021-2023 globalne przychody branży automatyzacji marketingu wzrosły o 22%, do 5,86 mld USD. Rynek spodziewa się, że do 2030 r. wartość ta wzrośnie ponad dwukrotnie, kiedy to według prognoz przekroczy 13,7 miliarda dolarów1.

Jak ten światowy trend w automatyzacji marketingu przełoży się na polski rynek? Co zadecyduje o tym, że marketing automation powinien znaleźć się w działaniach Twojego biznesu B2B w roku 2024? I jak w końcu wpłynęła na automatyzację sytuacja gospodarcza z r. 2023? Przyjrzyjmy się temu z bliska. 

Trendy w Polsce na rok 2024

Za nami trudny rok 2023. Wiele firm stało przed ciężkimi wyborami, niektóre ledwo utrzymały się na powierzchni, choć i są takie, które wypłynęły na szerokie wody. W każdym z przypadków włożono wiele starań, by osiągnąć założone cele. Nie zawsze z zamierzonymi efektami. Jak na tym tle zapowiada się rok 2024 i działania marketing automation?

Przejdźmy zatem do trendów na ten rok.

Trend 1: Gospodarka poradzi sobie znacznie lepiej

Wszystkie działania marketingowe zaczną „działać” na skutek zwiększonego popytu. W poprzednim roku dla wielu firm nie działało nic lub prawie nic. Zwrot z działań marketingowych był kiepski lub ujemny, do tego zebrane kontakty okazywały się słabo konwertujące. Popyt był niski, firmy trzymały się istniejących dostawców, rynek nie był rozrzutny. Fundusze Venture Capital złapały dołek. 

Rok 2024 zapowiada się na szczęście o wiele lepiej. Inflacja w Polsce powoli odpuści, pojawią się środki z Funduszy Europejskich, dla Venture Capital także. Oznacza to jedno – odpowiedni budżet do wydania dla wielu firm – także na systemy automatyzacji marketingu.

Inwestycje w marketing w końcu zaczną się zwracać, stopy zwrotu pójdą do góry. Nastąpi zauważalna zmiana. Bardzo dużo działań nabierze sensu. W 2024 roku wzrost polskiego PKB może sięgnąć niemal 4 proc.2 – oceniają ekonomiści PKO BP. 

Rok 2024 zapowiada się rokiem ekspansji gospodarczej – to wyścig o budżety, o klientów i zasoby marketingowo – sprzedażowe. 

– Krzysztof Romaniak, CEO Flowmore

Trend 2: Zalew sztucznej inteligencji (AI) 

W 2024 internet jeszcze bardziej zostanie zalany tekstami SEO i kontentem stworzonym przez sztuczną inteligencję. Powstanie ogromny szum, w którym poruszanie się po sprawdzonych i wartościowych treściach będzie wymagało sprytu oraz znajomości AI. Fakt faktem – coraz więcej stron zostanie wygenerowanych przez sztuczną inteligencję z masą nie do końca ambitnych artykułów.

Nie da się ukryć, że mimo natłoku tych informacji, to właśnie czas komunikacji AI, który ma na celu spełnić swoje techniczne zadanie optymalizacji stron i budowania kontentu.

Tu musimy zadać sobie pytanie – czy przebicie się w sieci ze spersonalizowaną komunikacją marki będzie w ogóle możliwe? Co na to zespoły marketingowo – sprzedażowe?

Badania pokazują, że firmy, które wykorzystują automatyzację w content marketingu, osiągają średnio o 67% większy wzrost ruchu na swojej stronie internetowej3.

Trend 3: Blokowanie cookies przez Google

Blokowanie ciasteczek Google’a to problem, który jest poruszany od kilku lat i znany chyba każdemu w dziale marketingu. O blokowaniu plików cookie firm trzecich Google mówi już od 2020 roku.

Oficjalnie po to, by dostarczać reklamodawcom tylko w pełni zanonimizowane dane, by lepiej zadbać o prywatność użytkowników. Już 4 stycznia Google Chrome zaczął usuwać domyślnie wszystkie ciasteczka (dla 1%, to około 30 mln osób na całym świecie) oprócz własnych. Nie jest zaskoczeniem, że przyglądają się temu różne inicjatywy oraz urzędy, by sprawdzić, czy firma nie próbuje w ten sposób zmonopolizować rynku reklamy.

Skuteczność działań reklamowych będzie zatem mniejsza. Monitorowanie zachowań będzie coraz trudniejsze. Co zatem ze śledzeniem aktywności w internecie i w dedykowanych działaniach reklamowych? Mamy na to odpowiedzi – skuteczne systemy marketing automation. Ale o tym poniżej.

Pora na ekspansywny marketing

Jak polepszenie stanu rodzimej gospodarki, natłok kontentu od sztucznej inteligencji i blokowanie cookies przez Google Chrome wpłynie na działania oraz budżety w biznesach? Co to wszystko oznacza dla marketingu? I dla marketing automation?

Nastąpi ekspansja rynku

Warto naszym zdaniem przyjąć ekspansywną politykę marketingową, zarzucać wędki oraz sieci i zacząć łowić najgrubsze ryby w stawie.

Wiele firm w zeszłym roku straciło swoich klientów. Natomiast obecnie, wraz z poprawą gospodarki, budżety wracają, a wraz z nimi – klienci, którzy byli zmuszeni zakończyć przez kryzys współpracę.

Kolejność działań dla Twojego biznesu jest tak naprawdę prosta: najpierw skupienie się na jak największej inwestycji w marketing w pierwszej połowie roku, by stać się konkurencyjnym i zebrać najbardziej jakościowe leady. A a w drugiej połowie – skupienie się na działaniach sprzedażowych i dopinaniu rozmów sprzedażowych. 

Rada 1:
Przygotuj skuteczne działania marketingowe wraz z budżetem. Nastąpi ekspansja rynku. Przed Tobą dobry rok, nowe kontakty i zatwierdzanie nowych deali. Bądź pierwszy w ich wyłapywaniu! 

Spersonalizowana komunikacja

Powracając do sztucznej inteligencji – stawia ona obecny marketing w stan czujności i wzmożonej pracy. Fakt faktem, nie ma takiego zespołu marketingowego, który by pokonał farmy botów oraz automatycznie tworzonego kontentu. Co w takim przypadku możesz zrobić? Możesz być dużo lepszy w personalizacji i autentyczności komunikacji! 

W tym narastającym chaosie komunikacyjnym postaw na lepszy marketing. Oczywiście, że dzięki AI możesz działać dużo sprawniej i szybciej, ale personalizacja to kierunek, którym powinieneś podążać, by wyróżnić się na konkurencyjnym rynku. W związku z tym, wszystkie działania marketingowo – reklamowe aby odniosły skutek, będą musiały być skuteczniejsze i być lepiej prowadzone.

Pamiętaj, AI nie stworzy spersonalizowanej komunikacji i nie będzie miał do tego baz danych, a marketing automation już tak!

Rada 2:
Aby wygrywać z AI oraz by wyróżnić się na tle konkurencji, należy wykorzystać możliwości, które daje AI, lepiej personalizować oraz targetować swoje działania i przygotowywać lepszy content. 

Bazy danych nie do zastąpienia

Natomiast w odniesieniu do sytuacji z ciasteczkami Google – nadszedł czas na budowanie bardzo dobrych własnych baz. Poleganie na monitorowaniu ruchu użytkownika strony nie wystarczy. Należy o wiele bardziej wzbogacić i zintegrować systemy automatyzacji z systemami CRM i reklamowymi, by wniosły wartość do Twojego biznesu. Jeżeli podejmujesz się automatyzacji marketingu, wdróż ją o wiele bardziej, na wysokim stopniu zaawansowania, z ekspertami w tej dziedzinie

Produktywność systemów automatyzacji marketingu, które będą kiepsko wdrożone i skoncentrowane na ruchu, zacznie spadać z roku na rok. Między takimi systemami, a systemami automatyzacji wdrożonymi kompleksowo, pojawi się zauważalna w wynikach przepaść. Wygrają najlepsi i najlepiej zautomatyzowani. 

Rada 3:
Kompletnie zintegrowany i wdrożony system marketing automation będzie istotnym wymogiem, by automatyzacja miała sens i spełniała swoje funkcje. Zrób to jako pierwszy w swojej branży, by wygrać z konkurencją. 

Customer Data Platforms odpowiedzią na zmiany 

Jeszcze kilka lat temu mało kto słyszał o Customer Data Platform (CDP). Dziś wiele firm wdraża już lub analizuje korzyści, jakie może ono przynieść ich firmie. Dzięki CDP przedsiębiorstwa mogą uzyskać kompleksowy obraz swoich klientów, a w konsekwencji – spersonalizować ich doświadczenie z marką.

Biorąc pod uwagę omówione już wyżej zmiany na rynku i w sieci, to tworzenie własnych platform, które tworzą dostępną dla innych systemów kompleksową bazę danych klientów ma ogromny sens i potencjał. Platformy te spełniają potrzeby analizy i śledzenia interakcji z klientem oraz zarządzania nimi.

Jeżeli systemy CDP (Customer Data Platform) są poza zasięgiem budżetowym Twojego biznesu, to pamiętaj, że dobrze wdrożone systemy automatyzacji marketingu i połączenie ich z CRM, dostarczą praktycznie tę samą wartość. 

Co zatem zadziała w marketingu w 2024?

Jedno jest pewne – to, co nie zadziałało w roku 2023, zadziała w końcu w obecnym. Zbierzmy wszystkie powyższe rozważania i podsumujmy. W roku 2024 istotne jest:

1. Personalizacja w działaniach marketingowo – sprzedażowych

Zauważysz i odczujesz coraz więcej kontentu generycznego od AI. Żeby się wyróżnić, będziesz musiał systematycznie zwiększać poziom personalizacji komunikacji swojego brandu. Ogólne artykuły i treści już nie wystarczą, więc nacisk musi zostać położony na spersonalizowaną komunikację do grupy docelowej

2. Posiadanie własnej bazy danych marketingowo – sprzedażowych

Dane z własnych baz będą kluczowe w działaniach i wykorzystywane do akcji marketingowych. Umożliwi to personalizację – to po pierwsze. Po drugie – zapewni gotowość do zmian w polityce Google i ucięcia przez niego ilości danych.

Idąc tym tropem – własne, zintegrowane i kompletne bazy danych to podstawa działań marketingowo – sprzedażowych.

3. Wzmocnienie działań marketingowych

Przed nami rok ekspansywnego marketingu i inwestowania w jego działania na wielu polach. Poprawa sytuacji rynkowej sprawi, że przysłowiowych “ryb w stawie” będzie coraz więcej, ale aby “wyłowić” dla siebie odpowiednich klientów, trzeba bardziej zainwestować w marketing. Zrobisz to Ty, albo Twoja konkurencja. Co wybierzesz?

Podczas ankiety przeprowadzonej w 2023 r. wśród decydentów marketingowych na całym świecie prawie 60 procent stwierdziło, że zamierza zwiększyć swoje wydatki na automatyzację marketingu w nadchodzącym roku4.

Na tle rozwijającej się gospodarki i opisanych trendów, automatyzacja marketingu i systemy marketing automation, będą miały ogromny sens i przyniosą znakomite efekty. Słowem kluczem jest tutaj własna baza, która stanowi solidną podstawę personalizacji. Inwestowanie w marketing automation i we wdrożenie automatyzacji marketingu jest czymś, czego nie będziesz żałować, a analiza powyższych trendów już teraz pomoże ci przyjąć odpowiednią pozycję na starcie w 2024 roku.

  1. Źródło: https://www.statista.com/topics/10768/marketing-automation/#topicOverview ↩︎
  2. Źródło: https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-pko-bp-zmienia-prognozy-polska-gospodarka-ma-rosnac-znacznie,nId,7218804 ↩︎
  3. Źródło: https://0101marketing.com/najbardziej-popularne-trendy-marketingowe/#1_Automatyzacja_marketingu ↩︎
  4. Źródło: https://www.statista.com/topics/10768/marketing-automation/#topicOverview ↩︎

Zarezerwuj darmową konsultację

Umów się teraz

Podziel się artykułem z innymi

Facebook
LinkedIn
Scroll to Top