Jak długo trwa wdrożenie automatyzacji marketingu? Poznaj odpowiedź!

wdrażanie automatyzacji marketingu flowmore

Wdrożenie automatyzacji marketingu trwa zazwyczaj kilka miesięcy, ale może różnić się w zależności od tego, co planujemy, oraz jakie mamy zdolności i zasoby.

Wdrożenie automatyzacji marketingu – uruchomienie systemów

Jeżeli przez wdrożenie automatyzacji marketingu rozumiemy uruchomienie systemów automatyzacji tak, żeby działały (czyli zbierały dane, segmentowały je i wysyłały kampanie), to wdrożenie systemów jest możliwe w dwóch opisanych poniżej przypadkach.

Wdrożenie automatyzacji w 4 tygodnie

Wdrożenie automatyzacji marketingu może odbyć się w cztery tygodnie, jeżeli mamy wiedzę, jakich systemów potrzebujemy i wiemy, jak je wdrożyć. Jest to czas, który zazwyczaj przeznaczamy przy wdrożeniu realizowanemu przez Flowmore, SPRAWDZ>>.

Wdrożenie automatyzacji w pozostałych przypadkach

W innym przypadku, wdrożenie automatyzacji może nam zająć kilka miesięcy i nadal nie będzie skuteczne w 100%. Skąd ta różnica? Samodzielny wybór systemów, zarówno głównego systemu automatyzacji, jak i narzędzi towarzyszących, może stanowić wyzwanie. Musimy podjąć właściwe decyzje, co samo w sobie nie jest łatwe, nauczyć się działania systemów i je skonfigurować, dobrać dodatkowe narzędzia i je skonfigurować. Potem należy wszystko zintegrować, żeby działało razem. To jest temat na osobny artykuł, więc zachęcamy do bieżącego śledzenia i czytania naszych materiałów w BAZA WIEDZY>>.

Wdrożenie automatyzacji marketingu – uruchomienie funkcjonalności i zastosowań 

Jeżeli przez wdrożenie automatyzacji marketingu rozumiemy nie tylko uruchomienie systemów, ale także uruchomienie funkcjonalności i zastosowań tak, żeby przynosiły one namacalne korzyści, to musimy zarezerwować znacznie więcej czasu. Oczywiście ten czas będzie zależeć od tego, ile zastosowań chcemy wdrożyć i jak ambitne są nasze cele. Zatem poniższe założenia podajemy w oparciu o typowego naszego klienta we Flowmore.

  1. Od 3 do 9 miesięcy – tyle zajmuje wdrożenie  gdy mamy pełen zestaw kompetencji, dobry proces i determinację. Długo? W zamian otrzymujemy potencjalnie ogromne korzyści i możemy istotnie wesprzeć rozwój i wzrost naszej firmy.
  1. Jeżeli nasze kompetencje, zasoby i determinacja nie są najwyższe, to wdrożenie może nigdy nie skończyć się w pełni. W takiej sytuacji warto zacząć od wdrażania pojedynczych funkcjonalności, które dodają najwięcej wartości, udoskonalić je i potem pracować nad rozszerzeniem wdrożenia. 

To jest trudniejszy temat niż wdrożenie techniczne systemów, ponieważ wymaga zróżnicowanych kompetencji, które rzadko posiada jedna osoba i zazwyczaj potrzebujemy do tego od 2 do 3 osób.

Kiedy należy oczekiwać pierwszych efektów wdrożenia?

W praktyce najszybciej po 3 miesiącach zakładając, że wszystko pójdzie dobrze i przyniesie efekt za pierwszym razem. Rozsądne jest natomiast założenie 6 miesięcy, ponieważ może pojawić się konieczność kilku prób zanim pojawią się wyczekiwane efekty. 

Pesymistycznie, na pierwsze efekty wdrożenia marketing automation należy założyć 12 miesięcy, więc jeżeli chcemy zaskoczyć się wyłącznie pozytywnie, to warto przyjąć właśnie taki termin. Z tego powodu prawie wszystkie systemy automatyzacji marketingu mają roczne okresy abonamentowe, by właśnie przez ten czas firmy spokojnie zdążyły osiągnąć zwrot na inwestycji. 

Podsumowując:

  • 1-3 msc – uruchomienie i zintegrowanie systemów
  • 3-12 msc – wdrożenie zastosowań automatyzacji 
  • 3-12 msc – uzyskanie efektów z wdrożonej automatyzacji

Wdrożenie automatyzacji marketingu to proces wymagający cierpliwości, wiedzy i zasobów. Początkowa faza uruchomienia i integracji systemów może zająć od jednego do trzech miesięcy, ale pełne wdrożenie funkcjonalności oraz uzyskanie wymiernych efektów może potrwać od trzech do dwunastu miesięcy. Sukces wdrożenia zależy w dużej mierze od naszych kompetencji, dostępnych zasobów i determinacji. 

Należy pamiętać, że osiągnięcie pierwszych korzyści z automatyzacji marketingu wymaga cierpliwości, ale odpowiednio przygotowany plan pozwala stopniowo czerpać zyski z tej inwestycji. Dlatego tak ważne jest przyjęcie realistycznych oczekiwań i uwzględnienie konieczności prób i błędów w procesie. Ostatecznie, automatyzacja marketingu może przynieść ogromne korzyści, wspierając wzrost firmy B2B i zapewniając zwrot z inwestycji.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, czy nowoczesne rozwiązania automatyzacji marketingu mają sens
w Twoim biznesie B2B– daj nam znać
👇

Zarezerwuj darmową konsultację

Umów się teraz

Podziel się artykułem z innymi

Facebook
LinkedIn
Scroll to Top