Starannie przygotowałeś ofertę i uruchomiłeś przemyślaną kampanię marketingową, jednak nie widzisz zadowalających rezultatów. Twoje posty nie trafiają do grupy docelowej, a w konsekwencji konwersja jest bardzo niska. A czy zanim zacząłeś planować strategię marketingową, dokonałeś skrupulatnej segmentacji klientów? Kierowanie jednego komunikatu do wszystkich potencjalnych konsumentów jest bezcelowe. Podział odbiorców marki na grupy to podstawa udanej działalności!

Spis treści:

  1. Czym tak właściwie jest segmentacja klientów?
  2. Dlaczego segmentacja klientów ma tak duże znaczenie w biznesie?
  3. Przemyślana segmentacja klientów to podstawa udanego marketingu
  4. Możliwości marketing automation
  5. Postaw na skuteczną segmentację klientów z SharpSpring
  6. Przykłady segmentacji klientów z automatyzacją

Czym tak właściwie jest segmentacja klientów?

Z pewnością spotkałeś się z pojęciem segmentacji klientów. W końcu jest to jedno z podstawowych zagadnień w świecie biznesu i klucz do udanej działalności. Tylko co tak właściwie kryje się pod tym hasłem?

Co to jest segmentacja rynku? To praktyka marketingowa polegająca na podziale bazy odbiorców na określone grupy w oparciu o wybrane dane transakcyjne, demograficzne i behawioralne, potrzeby i zainteresowania oraz wiele innych czynników. Celem segmentacji jest wyszczególnienie najbardziej perspektywicznych klientów, czyli takich, które mają najwyższą wartość dla marki. Innymi słowy, ideą podziału jest identyfikacja odbiorców, u których prawdopodobieństwo dokonania zakupu jest wyższe niż u pozostałych.

Dlaczego segmentacja klientów ma tak duże znaczenie w biznesie?

Najłatwiej wytłumaczyć to na przykładzie segmentacji klientów. Wypożyczalnia samochodów kieruje swoją ofertę do klientów indywidualnych i biznesowych. Ci pierwsi wypożyczają auta na wakacyjne czy weekendowe wyjazdy, natomiast drudzy zainteresowani są wynajmem długoterminowym (np. na pół roku czy rok). Mimo tej samej kategorii – wynajem samochodów – potrzeby odbiorców są całkowicie inne. Przedsiębiorca, który chce trafić do obu grup docelowych, musi przygotować dwie odrębne kampanie marketingowe. Ich podstawą powinna być skrupulatna i rzeczowa segmentacja klientów, wyodrębniająca kluczowe cechy obu podzbiorów.

Przemyślana segmentacja klientów to podstawa udanego marketingu

Brak wystarczającej wiedzy o klientach naraża firmę na realne straty. Dzięki segmentacji lepiej poznasz swoich odbiorców. Dowiesz się, jacy są, czego oczekują, co jest dla nich najważniejsze, z jakich akcji promocyjnych korzystają najchętniej. Ta cenna wiedza pozwoli Ci tworzyć bardziej dopasowane i, co najważniejsze, skuteczne oferty sprzedażowe i kampanie marketingowe. 

Przemyślana segmentacja klientów to fundament każdej firmy, która odnosi sukcesy na rynku. Pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Nie marnujesz zasobów i energii na nieprzemyślane kampanie promocyjne, a dzięki temu możesz inwestować w inne obszary działalności i rozwijać swoją firmę.

Co ciekawe, na starannej segmentacji klientów zyskują także... klienci. Oferty, które wyświetlają się odbiorcy, są spersonalizowane – spełniają jego wymagania, sprawiają wrażanie „szytych na miarę”. Dzięki segmentacji łatwiej trafić na pożądane produkty i usługi.

Jeszcze więcej możliwości dzięki marketing automation

Analiza i segmentacja obecnych i potencjalnych klientów wymaga czasu, zaangażowania i pewnych umiejętności. Na szczęście dzisiejsi przedsiębiorcy mogą korzystać z innowacyjnych technologii, które nie tylko znacznie ułatwiają cały proces, ale także zwiększają jego efektywność. Rozwiązaniem szytym na miarę XXI wieku jest marketing automation, czyli specjalny system, który usprawnia powtarzalne i skomplikowane czynności związane z marketingiem, zarządzaniem klientami i sprzedażą. Narzędzia marketing automation gromadzą i analizują dane pozyskiwane z wielu różnych źródeł – np. ze strony internetowej czy social mediów.

System marketing automation może podzielić klientów ze względu na kryteria:

  • transakcyjne – jak często dokonują zakupów, ile wynosi ich średni koszyk zakupowy, jakie produkty kupują najchętniej,
  • behawioralne – jakie produkty przeglądają najchętniej, czy otwierają wiadomości mailowe i klikają otrzymane linki,
  • demograficzne – ile mają lat, jakiej są płci, jaki mają status ekonomiczny,
  • geograficzne – skąd pochodzą.
segmentacja klientów w marketing automation

Sprawdź również: Zarządzanie klientami w marketing automation – o co tak właściwie chodzi?

Postaw na skuteczną segmentację klientów z SharpSpring!

W naszych działaniach wykorzystujemy innowacyjną platformę sprzedażowo-marketingową SharpSpring o potężnych możliwościach automatyzacji. SharpSpring integruje się z różnymi systemami CRM, służącymi do zarządzania klientami, umożliwiając przeprowadzanie testów A/B, śledzenie i analizę zachowań użytkowników odwiedzających stronę oraz przemyślaną segmentację. Czytelny manager kontaktów pozwala na sprawne zarządzanie bazą swoich klientów. Przedsiębiorca może stworzyć różne persony (czyli modelowych odbiorców reprezentujących odrębne segmenty klientów) uwzględniające zakres wiekowy i inne cenne informacje przydatne marketerom i handlowcom.

Na podstawie segmentacji w SharpSpring można kreować dostosowane kampanie reklamowe, a w tym budować spersonalizowane landing pages i maile, czy też tworzyć starannie dopracowane chatboty.

Przykłady segmentacji klientów z automatyzacją

Dzięki danym pozyskanym przez system marketing automation firma sprzedająca produkty dla niemowląt i dzieci dowiedziała się, że największy segment klientów sklepu stanowią kobiety, kupujące rzeczy do wyprawki niemowlęcej. Średnia wartość koszyka to 1000 zł, czas dokonywania zakupów to początek miesiąca, a najchętniej wybierane marki to X i Y. Wykorzystując dane, firma może przygotować kampanię e-mail. Na początku każdego miesiąca wysyłać newsletter przedstawiający zestawienie najciekawszych produktów niemowlęcych marek X i Y. Ponadto może kierować spersonalizowane reklamy w mediach społecznościowych i eksponować konkretne produkty na stronie głównej sklepu. Dzięki temu istnieje szansa na zwiększenie sprzedaży.

Segmentacja klienta to filar sprawnie funkcjonującego i odnoszącego sukcesy przedsiębiorstwa. Korzystaj z innowacyjnych narzędzi marketing automation i prowadź przemyślane działania marketingowe, a z pewnością zauważysz satysfakcjonujące efekty!

Sprawdź także: SharpSpring – system marketing automation – pogromca niezoptymalizowanych procesów

Teraz już wiesz, że:

- warto przeprowadzić segmentację klientów,
- segmentacja wspiera działania marketingowe,
- segmentacja rynku odbywa się m.in. według kryteriów behawioralnych, demograficznych. transakcyjnych,
- segmentacja pozwala na dopasowanie treści do danej grupy klientów,
- system marketing automation wspiera proces segmentacji.