Przedstawiamy największe zalety marketing automation. Poznaj 5 zalet Marketing Automation. Która z nich najbardziej pomoże Twojej firmie?

Sprawna obsługa klientów to jeden z filarów udanego biznesu. O ile na początku działalności kontakt z odbiorcami nie sprawia większych problemów, to wraz z rozwojem przedsiębiorstwa pojawiają się nowe wyzwania. Dzwonienie i pisanie do klientów, polecanie spersonalizowanych materiałów czy przypominanie o ważnych wydarzeniach to czynności, które pochłaniają mnóstwo cennego czasu. Jak podejść do każdego odbiorcy w sposób indywidualny, kiedy mamy ich setki czy tysiące? Rozwiązaniem jest Marketing Automation, czyli magiczne narzędzie, dzięki któremu wszystko jest łatwiejsze.

Marketing Automation – co to tak właściwie jest?

Jeszcze stosunkowo niedawno przedsiębiorcy musieli wszystko robić samodzielnie. Dziś mają dostęp do wielu zaawansowanych narzędzi i systemów, które usprawniają nawet najbardziej czasochłonne i skomplikowane czynności, a dzięki temu pomagają firmie się rozwijać na wielu płaszczyznach. Jedną z nich jest Marketing Automation.

Pojęcie Marketing Automation można rozumieć na dwa sposoby. Przede wszystkim są to narzędzia służące do automatyzacji działań marketingowych. Po drugie jest to prowadzenie marketingu w sposób częściowo lub całkowicie zautomatyzowany. Idea jest jednak ta sama – Marketing Automation to system składający się z wielu połączonych ze sobą narzędzi, które gromadzą wartościowe dane o obecnych i potencjalnych klientach (a w tym dane deklaratywne, transakcyjne i behawioralne) i na ich podstawie umożliwiają prowadzenie zautomatyzowanej i, co ciekawe, w pełni spersonalizowanej komunikacji w różnych kanałach. Innymi słowy, jest to zastępowanie automatyzacją wybranych działań wykonywanych tradycyjnie. Celem Marketing Automation jest usprawnienie procesów content marketingowych, reklamowych i sprzedażowych oraz wsparcie firmy w budowaniu pozytywnego wizerunku na rynku.

Działanie Marketing Automation w pigułce

System Marketing Automation gromadzi dane klientów w czasie rzeczywistym według kilku kategorii. Są to m.in.:

  • atrybuty – informacje takie jak e-maile, imiona czy miasta zamieszkania użytkowników,
  • behawioralne – aktywności klientów, np. wejście na stronę www,
  • transakcyjne – zakupy, czyli złożenie zamówienia.

Do zadań narzędzi do automatyzacji zaliczymy:

  • szczegółową analizę danych o użytkownikach,
  • tworzenie dynamicznych formularzy kontaktowych na stronie internetowej firmy oraz realizację scenariusza komunikacji,
  • dobór kanałów komunikacji do preferencji klienta,
  • tworzenie dynamicznych i spersonalizowanych wiadomości,
  • wysyłanie e-maili np. z przypomnieniem o porzuconym koszyku w sklepie internetowym,
  • komunikację posprzedażową z klientami, tj. wiadomości typu „oceń zakup”.

Specjalne oprogramowanie Marketing Automation wykorzystuje różne kanały kontaktu z obecnymi i potencjalnymi klientami, a w tym pocztę e-mail, wiadomości SMS, web push, www (on-site), social media (np. messenger), in app (aplikacje mobilne) i komunikatory (np. WhatsApp).

5 zalet automatyzacji marketingu

Wielu doświadczonych marketerów przyzna, że Marketing Automation całkowicie zmienia podejście do zarządzenia komunikacją z klientami. Dzięki niemu wszystko jest łatwiejsze i przyjemniejsze. To świetnie wymyślone narzędzie, które pozwala na racjonalne i efektywne zarządzanie bazą kontaktów marketingowych, usprawnia segmentację obecnych i potencjalnych klientów oraz ułatwia tworzenie spersonalizowanych komunikatów. Można wykorzystywać je na każdym etapie lejka sprzedażowego – od budowania zainteresowania, przed edukowanie potencjalnego klienta, czyli tzw. lead nurturing, aż dokonania zakupu i opieki posprzedażowej.

zalet Marketing Automation

Przeczytaj również: Jak zacząć przygodę z marketing automation?

1. Automatyzacja to szansa na lepszą sprzedaż

Największą zaletą poprawnie skonfigurowanego systemu Marketing Automation niewątpliwie jest szansa na wyraźne zwiększenie sprzedaży, a w konsekwencji wyższe zyski. Oprogramowanie może usprawnić kampanie reklamowe poprzez kierowanie spersonalizowanych reklam do konkretnych klientów. Specjalne narzędzia automatycznie dopasowują produkt, tekst, grafikę oraz porę wysyłania wiadomości do indywidualnych preferencji danego klienta i wysyłają reklamy w odpowiednich kanałach komunikacji. Dzięki temu ułatwiają proces pozyskiwania klientów. Przykład? Jeśli świeżo upieczona mama dostanie o konkretnej godzinie maila z promocją pieluszek, z pewnością z niej skorzysta.

Narzędzia Marketing Automation mogą wspierać dodatkowe techniki sprzedaży, takie jak cross-selling, up-selling czy follow-up. To przełoży się na wzrost wartości transakcji pojedynczych użytkowników, a w konsekwencji zwiększenie zysków firmy.

Oprogramowanie Marketing Automation pozwala docierać do potencjalnych klientów wielokanałowo i w bardzo spersonalizowany sposób. Towarzyszy im na każdym etapie podróży (tzw. buyer journey), co ułatwia realizację celów sprzedażowych. Według badań automatyzacja marketingu zwiększa współczynnik konwersji o ponad 50% i gwarantuje wzrost przychodów o nawet 175%.

2. Doskonały sposób na usprawnienie marketingu w firmie

Marketing Automation to starannie zaprojektowany, złożony system, który skrupulatnie mierzy ROI i efektywność wszystkich działań promocyjnych i reklamowych. Dzięki niemu dział marketingu może skupić się na konkretnych KPI i osiągać znakomite rezultaty bez większego nakładu pracy.

Odpowiednio wybrane i starannie wdrożone narzędzia do Marketing Automation spajają całą firmę w jedną, sprawnie funkcjonującą całość. Ułatwiają przepływ informacji między działami i wzmacniają znaczenie marketingu w prowadzeniu biznesu. Dzięki nim firma może lepiej i szybciej się rozwijać.

3. Oszczędność czasu i pieniędzy

Efektywnie działania marketingowe na dzisiejszym, mocno konkurencyjnym rynku to niełatwe zadanie. Wymagają pełnego zaangażowania, racjonalnego myślenia i sprawnego reagowania na zmiany. Priorytetem wielu przedsiębiorców jest maksymalizacja zysków przy jednoczesnej optymalizacji wydatków. Narzędzia Marketing Automation to umożliwiają.

Automatyzacja marketingu wykorzystuje najnowocześniejsze technologie, które optymalizują koszty prowadzenia działań promocyjnych. Według badań zastosowanie narzędzi Marketing Automation to gwarancja większego zwrotu z kampanii marketingowych. Dzięki nim możliwe jest osiągnie założonych celów marketingowych przy stosunkowo niewielkim budżecie.

zalet Marketing Automation

4. Marketing Automation odciąża dział marketingu

Wysyłka powitalnych maili po rejestracji nowego użytkownika, odpowiadanie na wiadomości na czacie, zbieranie danych, zestawianie informacji na temat klientów i inne żmudne i powtarzalne czynności pochłaniają mnóstwo czasu. Z Marketing Automation wszystko jest łatwiejsze!

Automatyzacja pozwala zaoszczędzić cenny czas, jakiego wymaga przetwarzanie dużej ilości informacji oraz inne pracochłonne zadania. Dzięki niej pracownicy nie są obciążeni żmudnymi zadaniami. Mogą skupić się na bardziej kreatywnych działaniach, które pozwolą firmie się rozwijać i przybliżą ją do realizacji najbardziej wymagających celów biznesowych. Automatyzacja marketingu umożliwia efektywne wykorzystywanie zasobów, którymi dysponuje firma. Oprogramowanie nadaje pracy pewien rytm, który pozwala na realizację większej liczby zadań. To szansa na to, żeby budować przewagę konkurencyjną i odnosić spektakularne sukcesy.

5. Szansa na rozwój

System Marketing Automation przygotowuje grunt pod dalszy rozwój przedsiębiorstwa. Dzięki niemu firma może planować działania marketingowe z wyprzedzeniem, tworzyć harmonogramy i plany kampanii w social mediach czy prowadzić ciągłe testy A/B, wpływające na poprawę wydajności lejka sprzedażowego. Narzędzia do automatyzacji marketingu pozwalają na szczegółowe i ciągłe monitorowanie i analizowanie zachowań internautów odwiedzających stronę, pomagają w tworzeniu spójnego wzorca komunikacji z klientami, odciążają pracowników i poprawiają ich efektywność, a także podnoszą sprzedaż i dzięki temu ułatwiają budowanie rozpoznawalności na rynku. To oznacza to w praktyce? Marketing Automation ułatwia docieranie do klientów, pozwala firmie się rozwijać i daje jej szanse na wielki sukces w branży!

Automatyzacja marketingu – Twój przepis na biznes

Grunt to odpowiednio wdrożyć system! Warto skorzystać z pomocy specjalistów, którzy wiedzą, jak wybrać odpowiednie narzędzia i zintegrować je z pozostałymi systemami, nie narażając firmy na straty finansowe.

Marketing Automation ułatwia docieranie do potencjalnych klientów i generuje leady sprzedażowe. Dobrze wdrożony wnosi ogromną wartość do firmy i buduje trwałą przewagę konkurencyjną. Umożliwia skalowanie biznesu. Pozwala dobrze gospodarować zasobami i maksymalizować zyski przy mniejszym nakładzie pracy. Wykorzystanie narzędzi do automatyzacji marketingu to filar każdego przedsiębiorstwa, które chce odnosić sukcesy!

Przeczytaj również: SharpSpring system marketing automation – pogromca niezoptymalizowanych procesów