Rodzaje wydarzeń, w których automatyzacja marketingu ma zastosowanie

W jakich rodzajach wydarzeń automatyzacja marketingu może pomóc oraz jakie są ich cechy?

1. Targi

Na targach mamy do czynienia z bardzo dużą liczbą anonimowych uczestników. Automatyzacja pomaga w ich identyfikacji i angażowaniu, co jest kluczowe dla skuteczności działań marketingowych.

2. Konferencje

Na konferencjach wystawiamy się lub prowadzimy też prelekcje. Zazwyczaj uczestniczy tu mniejsza grupa osób i często możemy ich zidentyfikować dzięki identyfikatorom lub listom uczestników dostarczanym przez organizatora. Automatyzacja ułatwia personalizację komunikacji i zbieranie danych o uczestnikach.

3. Szkolenia zamknięte (offline lub online)

Szkolenia zamknięte skierowane są do małej, dobrze znanej grupy uczestników. Automatyzacja może pomóc w personalizacji treści szkoleniowych i komunikacji, co zwiększa efektywność.

4. Szkolenia otwarte (offline lub online)

W przypadku szkoleń otwartych, takich jak webinary, mamy do czynienia z większą, częściowo znaną grupą uczestników. Automatyzacja ułatwia zarządzanie dużą liczbą kontaktów i prowadzenie spersonalizowanych kampanii.

Może Cię także zainteresować inny nasz artykuł, który mówi, jak pomaga automatyzacja marketingu w organizacji targów i szkoleń: "Wykorzystanie marketing automation na targach".

Jak automatyzacja marketingu wspiera organizację wydarzeń?

1. Pozyskiwanie uczestników na wydarzenie

Automatyzacja marketingu w organizacji targów i szkoleń pozwala na prowadzenie dedykowanych kampanii do posiadanej bazy kontaktów oraz budowanie nowych baz kontaktów dedykowanych pod konkretne wydarzenia. Wielokanałowe kampanie prowadzone przed i w trakcie wydarzeń mogą znacząco zwiększyć liczbę uczestników. 

Działania te odnoszą się do wszystkich wydarzeń.

2. Rejestracja uczestników na wydarzenie

Dzięki automatyzacji możliwe jest wdrożenie różnorodnych form rejestracji online lub stacjonarnie na wydarzeniach, takich jak formularze online, kody QR czy urządzenia mobilne (tablety, NFC). Ułatwia to zbieranie szczegółowych danych uczestników, co z kolei umożliwia segmentację i personalizację komunikacji marketingowej. Informacje te możemy dalej wykorzystywać w kampaniach własnych i płatnych. Dodatkowo, zbieramy w ten sposób zgody marketingowe. 

Działania te odnoszą się do wszystkich wydarzeń.

3. Konwersja uczestników po wydarzeniu

Automatyzacja marketingu umożliwia realizację kampanii “po” wydarzeniu, która ma na celu przekonać odbiorcę do konwersji, np. do zakupu, umówienia spotkania, prośby o wycenę, itp. Na podstawie zebranych danych, możemy segmentować odbiorców (uczestników) według preferencji i profilu. W konsekwencji, możemy wysyłać kampanie wielokanałowe i zróżnicowane, co zdecydowanie zwiększy skuteczność działań.

Działania odnoszą się do wszystkich wydarzeń.

4. Identyfikacja uczestników na wydarzeniu

Na wydarzeniach offline automatyzacja marketingu pozwala na deanonimizację anonimowych uczestników pozwala na identyfikacji uczestników. Identyfikujemy osoby, które chodzą po stoisku lub są na szkoleniu / konferencji; i których nie znamy. Wykorzystujemy dedykowane formularze, ankiety, konkursy, gadżety, katalogi, oferty.

Działania odnoszą się do wydarzeń, gdzie jest anonimowy ruch (tj. targi, konferencje).

5. Segmentacja uczestników na wydarzenie

Automatyzacja umożliwia dokładne poznanie profilu uczestników, ich potrzeb, problemów i oczekiwań. Wykorzystanie ankiet i innych narzędzi interaktywnych pozwala na bieżące zbieranie cennych informacji, co wpływa na jakość i skuteczność działań marketingowych. 

Istotne jest, że ankiety możemy wykorzystać w różnej formie (np. kody QR, itp.) oraz przy różnej okazji (np. prelekcja, feedback, konkurs, gadżet, oferta).

Działania odnoszą się do wszystkich wydarzeń.

6. Sprzedaż podczas wydarzenia

Automatyzacja wspiera sprzedaż na miejscu wydarzenia poprzez integrację z systemami szybkiej płatności online i uzyskaniem potwierdzenia płatności. Umożliwia prowadzenie kampanii bezpośrednio do uczestników. Wykorzystuje narzędzia, takie jak landing page, chatboty czy pop-upy. Dzięki temu, uczestnicy mogą dokonywać zakupów w czasie rzeczywistym, co zwiększa konwersję.

Działania odnoszą się do wszystkich wydarzeń.

Podsumowanie

Automatyzacja marketingu w organizacji targów i szkoleń ma ogromny potencjał, aby znacząco zwiększyć efektywność tych wydarzeń. Od pozyskiwania uczestników, przez ich identyfikację, aż po konwersję i sprzedaż, automatyzacja oferuje szeroki wachlarz możliwości, które mogą przynieść wymierne korzyści. Zastosowanie nowoczesnych narzędzi i technologii w marketingu wydarzeń to inwestycja, która z pewnością się opłaci.