Powszechnie powielane są różne błędne opinie, które zniechęcają przedsiębiorców do skorzystania z automatyzacji marketingu w swoim biznesie. O czym mowa? Poznaj 5 mitów o Marketing Automation.
Według badań jedynie 1/5 osób odwiedzających stronę internetową jest gotowa na natychmiastowe skorzystanie z oferowanych produktów lub usług. Pozostali jedynie przeglądają witrynę w celach poznawczych. Jak zwiększyć ten współczynnik? Rozwiązaniem jest oprogramowanie Marketing Automation. Wdrożenie narzędzi służących do automatyzacji marketingu może wspomóc biznes na różnych płaszczyznach. Niestety w Polsce system wciąż nie cieszy się tak dużą popularnością, jak na Zachodzie.
Marketing Automation to cenne oprogramowanie, wspierające prowadzenie biznesu w obszarze marketingu, sprzedaży i obsługi klienta. W dużym skrócie jest to zastosowanie rozwiązań automatyzacyjnych w tych obszarach, w których jest to możliwe. Wprowadzenie narzędzi Marketing Automation do firmy to szansa na staranne pielęgnowanie leadów w taki sposób, by z czasem można było nazwać ich mianem klientów.
1. Komunikacja w Marketing Automation jest sztuczna
Jednym z najpopularniejszych zarzutów kierowanych w stronę Marketing Automation jest sztuczność. Według niektórych odbiorcy mogą odczuwać, że rozmawiają z robotem.
Obawa wynika z powszechnie stosowanej przez marketerów techniki uogólniania przekazów kierowanych do obecnych i potencjalnych klientów. Przysłowiowe „wrzucanie do jednego wora” odbiorców o różnych zainteresowaniach i preferencjach nie tylko nie przynosi korzyści dla firmy, ale także może być odbierane jako spam i nachalne promowanie. Warto jednak pamiętać, że taka metoda kreowania przekazów reklamowych nie wynika z nieprawidłowego działania systemu automatyzacji marketingu, a z błędów samych marketerów. Problemem w takiej sytuacji jest poświęcenie zbyt małej ilości czasu na dokładną analizę grupy docelowej firmy. Marketerzy nie przykładają wagi do tego, żeby rzetelnie poznać potencjalnych klientów i dostosować wiadomości do ich potrzeb i preferencji. W ten sposób powstają uogólnione przekazy, które utrudniają sprawną realizację celów marketingowych i sprzedażowych.
Dobrze zaprojektowany system Marketing Automation wspiera promocję. Narzędzia zbierają szczegółowe dane o klientach i dostarczają je marketerom. Automatyzacja pozwala kierować spersonalizowane reklamy do konkretnych grup docelowych. Ponadto wyręcza pracowników w wykonywaniu żmudnych i powtarzalnych czynności. Takich jak wysyłka maili powitalnych, wiadomości przypominających o porzuconych koszykach czy komunikatów typu „oceń zakup” lub „dawno Cię u nas nie było”.
Dzięki narzędziom do automatyzacji marketingu pracownicy mogą skupić się na bardziej kreatywnych zadaniach – np. tworzeniu nieszablonowych kampanii skierowanych do grup docelowych wyodrębnionych przez Marketing Automation. Automatyzacja nie jest sztuczna. Wręcz przeciwnie. To właściwie dzięki niej każdy komunikat może być jeszcze lepiej dopasowany do konkretnego klienta.
Przeczytaj również: 5 zalet Marketing Automation
2. Automatyzacja marketingu nie zwiększa liczby leadów
Kolejnym często powielanym mitem jest to, że oprogramowanie Marketing Automation służy jedynie do końcowego etapu lejka sprzedażowego, czyli pielęgnowania istniejących leadów. Innymi słowy, system nie zwiększa ilości leadów, a więc nie gwarantuje docierania do większej liczby potencjalnych klientów i nie przekłada się na zwiększenie sprzedaży. Oczywiście, to błąd.
Programy Marketing Automation przydają się na każdym etapie lejka sprzedażowego. Od budowania zainteresowania wokół marki i kreowania świadomości na jej temat u potencjalnych klientów, przez zbieranie podstawowych danych kontaktowych, budowanie relacji i edukowanie odbiorcy, aż do wspierania konwersji i decyzji zakupowych oraz pielęgnowania długoterminowych relacji z klientami.
System w środkowej i końcowej fazie lejka faktycznie skupia się na pielęgnacji istniejących leadów. Jednak w początkowym okresie ważne jest dla niego zwiększenie rozpoznawalności marki i budowa świadomości na jej temat u potencjalnych odbiorców, a w konsekwencji pozyskanie nowych leadów.
Przeczytaj również: Jak zacząć przygodę z marketing automation?
3. Celem Marketing Automation jest jak najszybciej skłonić klienta do zakupu
Kolejny mit jest w pewien sposób powiązany z poprzednim. Jeśli system Marketing Automation służy do pozyskiwania nowych leadów, to jego głównym celem jest jak najszybciej skłonić potencjalnego klienta do zakupu określonego produktu lub skorzystania z oferty. Wielu specjalistów uważa, że narzędzia do automatyzacji generują lead i wysyłają do niego dopasowaną kampanię, a następnie przekazują go do działu sprzedaży i na tym zadanie systemu się kończy.
Jednak myślenie o automatyzacji jedynie w kontekście lejka sprzedażowego jest błędem. W rzeczywistości ideą Marketing Automation jest odwoływanie się do indywidualnych potrzeb odbiorców i kreowanie całościowego doświadczenia klienta z marką. Automatyzacja marketingu to nie tylko prosty sprint do mety. To także proces budowania zaufania odbiorców i przekształcania ich w wartościowych klientów, silnie związanych z marką i chętnie korzystających z jej usług z perspektywie długofalowej.
Systemy Marketing Automation umożliwiają pozostanie w kontakcie z odbiorcami poprzez kreatywne działania posprzedażowe. Takie jak wiadomości o nowych kolekcjach, wyprzedażach czy innych korzyściach, które w założeniu mają zachęcić ich do ponownego skorzystania z oferty.
Automatyzacja marketingu to zatem zbieranie informacji o klientach w czasie rzeczywistym. Celem tego jest nie tylko usprawnienie sprzedaży i generowanie atrakcyjnych zysków, ale także budowanie wysokiej świadomości marki na rynku i kreowanie przewagi konkurencyjnej.
4. Duża baza leadów to gwarancja sukcesu automatyzacji marketingu
Czy duża baza leadów daje gwarancję, że wdrożenie Marketing Automation przełoży się na zwiększenie sprzedaży? Nie do końca. Nie ilość, a jakość jest najważniejsza! Posiadanie rozbudowanej bazy setek czy tysięcy leadów nie przełoży się na polepszenie wyników, jeśli owe leady nie będą spełniać konkretnych wytycznych. Grunt to kierować działania marketingowe do właściwych odbiorców!
Warto poszerzać bazę danych o dobre jakościowo leady. Czyli o osoby, które rzeczywiście są zainteresowane ofertą lub contentem na stronie www. Poznać można to po tym, że zapisały się do newslettera w sklepie internetowym, pobrały e-booka czy wzięły udział w specjalnym webinarze. Takie leady łatwiej przeprowadzić przez ścieżkę zakupową, doprowadzając do ostatecznego zamknięcia transakcji. I właśnie to sprawia, że system Marketing Automation jest skuteczny.
5. Wdrożenie Marketing Automation jest skomplikowane
Wiele firm rezygnuje z Marketing Automation z obawy przed tym, że proces wdrożenia systemu będzie skomplikowany i czasochłonny. Aby mieć pewność, że wszystko przebiegnie sprawnie, a zainstalowane oprogramowanie spełni nasze oczekiwania, warto skorzystać z pomocy ekspertów. Firma wyspecjalizowana we wdrażaniu Marketing Automation dokładnie przeprowadzi pracowników przez cały proces.
Nie warto martwić się również późniejszym korzystaniem z systemu. Chociaż nowoczesne platformy do automatyzacji często mają bardzo rozbudowane możliwości, to większość z nich posiada proste narzędzia dopasowane do potrzeb użytkowników i przejrzysty interfejs, co sprawia, że obsługa całego systemu jest prosta i intuicyjna. Tworzenie kampanii mailingowych, planowanie wpisów na social mediach czy inne działania marketingowe nie powinny sprawić większego problemu – nawet niedoświadczonym osobom. W razie potrzeby można skorzystać z pomocy wyspecjalizowanej firmy marketingowej, która pomoże nam w obsłudze systemu Marketing Automation.
Warto wykorzystać automatyzację marketingu!
Czy warto wdrożyć automatyzację działań marketingowych? Oczywiście! Wykorzystanie rozwiązań Marketing Automation to dobre rozwiązanie dla każdej branży. Z korzyści, jakie daje, mogą skorzystać zarówno mniejsze firmy, jak i duże korporacje. Automatyzacja marketingu usprawnia prowadzenie biznesu. Dzięki specjalnym narzędziom realizacja założonej strategii marketingowej jest prosta i może przynieść lepsze efekty. Wdrożenie oprogramowania to szansa na to, żeby zatrzymać swoich klientów na dłużej, świadomie budować przewagę konkurencyjną i nieustannie się rozwijać. Automatyzacja marketingu to Twoja szansa na sukces w biznesie!
Przeczytaj również: SharpSpring – system marketing automation – pogromca niezoptymalizowanych procesów