Marketing automation vs sales automation – czym się różnią?

sales automation

Automatyzacja to przyszłość biznesu! Dzięki niej żmudne i powtarzalne czynności przebiegają sprawnie, pracownicy mają więcej czasu na kreatywne zadania, a firma odnosi większe sukcesy. Dziś automatyzuje się zarówno procesy marketingowe, jak i sprzedażowe. Na czym polega marketing automation? A co jest celem sales automation? W dzisiejszym artykule postaramy się znaleźć różnice między tymi dwoma procesami.

Marketing automation – sposób na efektywniejsze kampanie promocyjne

O marketing automation słyszał już chyba każdy. Szacuje się, że do 2026 roku rynek MA ma osiągnąć wartość ponad 9 mld USD1. Nic dziwnego. W końcu wdrożenie narzędzi do automatyzacji wspiera biznes na wielu płaszczyznach. Zanim jednak powiemy o korzyściach marketing automation, przyjrzymy się definicji pojęcia. Automatyzację marketingu najprościej możemy tłumaczyć jako oprogramowanie, złożone z wielu różnych, połączonych ze sobą narzędzi, które wykonuje żmudne i powtarzalne procesy marketingowe (takie jak zbieranie danych czy segmentację klientów). Narzędzia do automatyzacji gromadzą informacje o potencjalnych i obecnych klientach firmy i w ten sposób umożliwiają prowadzenie wielokanałowej, spersonalizowanej komunikacji marketingowej w różnych kanałach przekazu. 

Wdrożenie systemu marketing automation przekłada się na realne korzyści dla firmy. Oprogramowanie przede wszystkim usprawnia cały marketing. Marketerzy nie muszą zbierać, analizować i zestawiać danych o klientach. Mogą skupić się na kreatywnych zadaniach. Na podstawie informacji o odbiorcach zgromadzonych przez system marketing automation mogą kreować spersonalizowane kampanie promocyjne. Oprogramowanie do automatyzacji marketingu ułatwia codzienną pracę, wspomaga produktywność i zwiększa szanse firmy na marketingowy sukces. 

Sales automation – proces sprzedaży jeszcze nigdy nie był tak prosty

Sales automation, jak wskazuje nazwa, koncentruje się na procesie sprzedaży. Jest to oprogramowanie, które automatyzuje powtarzalne zadania na każdym etapie tzw. buyer journey. Głównym celem sales automation jest racjonalne zarządzanie leadami, które ostatecznie ma doprowadzić do zamknięcia transakcji. Automatyzacja usprawnia pracę zespołu handlowego. System pozwala tworzyć szablony wiadomości dostosowanych do określonych grup docelowych. Przedstawiciele mogą towarzyszyć klientom na każdym etapie ścieżki zakupowej za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji, takich jak e-maile, SMS-y itd.

Korzystanie z narzędzi do automatyzacji sprzedaży to nie tylko szansa na to, by pozyskać więcej potencjalnych leadów, ale także stworzyć ustandaryzowany schemat sprzedaży, który w przyszłości pozwoli uzyskać jeszcze większą wydajność. 

automatyzacja marketingu

Sprawdź także: Jak powinien wyglądać plan wdrożenia automatyzacji marketingu w B2B?

Marketing automation i sales automation to nie to samo

Nadrzędną funkcją marketing automation jest optymalizacja kampanii marketingowych i automatyzacja żmudnego procesu pozyskiwania i pielęgnowania leadów. Innymi słowy, celem MA jest generowanie większej liczby wartościowych leadów, poprzez tworzenie spersonalizowanych przekazów reklamowych i wielokanałową komunikację z odbiorcami. Oprogramowanie ma zastosowanie m.in. w e-mail marketingu czy content marketingu. Dzięki niemu można tworzyć dostosowane kampanie newsletterowe, wysyłać wiadomości przypominające o porzuconym koszyku, a także tworzyć chat boty, dedykowane landing pages i spersonalizowane pop-upy. System MA można wdrożyć już w początkowym etapie działalności. Oprogramowanie przeznaczone jest dla wszystkich przedsiębiorstw, bez względu na branżę, wielkość czy założone cele biznesowe. 

Sales automation skupia się natomiast na zarządzaniu lejkiem sprzedaży. Ideą systemu jest domknięcie sprzedaży – innymi słowy, doprowadzenie transakcji do końca. Co oznacza to w praktyce? Dzięki narzędziom sales automation handlowcy mogą towarzyszyć klientowi na każdym etapie procesu zakupowego i w ten sposób zwiększają szanse na ostateczne domknięcie sprzedaży. W sales automation wykorzystuje się m.in. CRM, e-maile czy rozmowy telefoniczne. Automatyzację sprzedaży warto wdrożyć już na etapie wczesnego rozwoju firmy. Dzięki temu można uzyskać najlepsze rezultaty. 

Czy warto połączyć marketing i sales automation?

Bez wątpienia! Automatyzacja marketingu wprowadza leady do lejka sprzedażowego, a automatyzacja sprzedaży sprawia, że zarządzanie całą ścieżką zakupową jest łatwiejsze i ostatecznie prowadzi do zamknięcia transakcji. 

Połączenie marketing automation i sales automation to m.in.:

  • przekazywanie leadów do działu sprzedaży,
  • automatyczne informowanie przedstawicieli handlowych, kiedy lead podejmie określone działania na stronie,
  • zwiększanie efektywności kampanii sprzedażowych dzięki segmentacji,
  • wysyłanie spersonalizowanych ofert sprzedaży i ofert promocyjnych do potencjalnych klientów,
  • zwiększenie wydajności działu marketingu i sprzedaży,
  • zwiększenie zadowolenia konsumentów dzięki dopasowanym działaniom marketingowo-sprzedażowym. 

Sales i marketing automation wzajemnie się uzupełniają i chociaż mogą funkcjonować pojedynczo, to najlepsze efekty przynoszą wtedy, kiedy zdecydujemy się je połączyć. Wdrożenie rozwiązań automatyzacji marketingu i sprzedaży powinno stanowić filar funkcjonowania każdej firmy, która chce zdobywać klientów, budować przewagę konkurencyjną, generować zyski i odnosić sukcesy na rynku.

Źródło:
[1] www.reportlinker.com/p06284150/Marketing-Automation-Global-Market-Report.html?utm_source=GNW [dostęp: 10.07.2023]

Zarezerwuj darmową konsultację

Umów się teraz

Podziel się artykułem z innymi

Facebook
LinkedIn
Scroll to Top