Spis treści:

  1. Marketing automation – ważny element strategii marketingowej
  2. Marketing automation ma zastosowanie w:
  3. CRM – koncepcja zarządzania klientami
  4. CRM vs. marketing automation – różnice
  5. Połączenie automatyzacji i CRM to same korzyści

Marketing automation – ważny element strategii marketingowej

Marketing automation to system, złożony z wielu połączonych ze sobą narzędzi, który gromadzi dane o potencjalnych i obecnych klientach marki i na ich podstawie umożliwia prowadzenie wielokanałowej, zautomatyzowanej i, co najważniejsze, spersonalizowanej komunikacji marketingowej. Oprogramowanie pozwala poznać i zrozumieć ścieżkę zakupową klienta, jego motywacje i preferencje transakcyjne, profilować klientów i dzięki temu proponować im lepiej dopasowane oferty, a także tworzyć wartościowe kampanie podnoszące sprzedaż.

Marketing automation ma zastosowanie w:

  • e-mail marketingu – wysyłka newsletterów, spersonalizowanych wiadomości,
  • przeciwdziałaniu zjawisku porzuconych koszyków – wysyłka odpowiednich maili przypominających o zakupie i zachęcających do dokończenia transakcji, wyświetlanie reklam produktowych w różnych kanałach przekazu (np. w mediach społecznościowych),
  • komunikacji on-site w czasie rzeczywistym – pop-upy, banery na stronie WWW,
  • zarządzaniu bazą kontaktów – gromadzenie danych na temat odbiorców,
  • testach i analizach, które wspomagają marketing i sprzedaż. 

Automatyzację można określić jako ważną część strategii marketingowej, która odciąża zespół, usprawnia wiele procesów i umożliwia osiąganie lepszych efektów. 

CRM – koncepcja zarządzania klientami

CRM, czyli Customer Relationship Management, to oprogramowanie, które – jak wskazuje nazwa – umożliwia zarządzanie kontaktem z klientami w firmie. Jest to narzędzie usprawniające komunikację między przedstawicielami danego przedsiębiorstwa a odbiorcami jego produktów bądź usług. Ideą CRM jest budowa długotrwałych więzi z konsumentami i zdobycie ich lojalności. Jego filozofią jest zatem nieustanne pogłębianie i podnoszenie jakości relacji z wartościowymi odbiorcami.

System CRM składa się z wielu narzędzi, które odpowiadają za zarządzanie kontem klienta, przechowują wszystkie wykonane na nim operacje. Pracownicy mogą w dowolnym momencie sprawdzić, kim jest dany klient, jaką ma relacje z marką itd. To z kolei umożliwia porządną segmentację, analizę potencjału poszczególnych odbiorców i lepsze zarządzanie sprzedażą. 

Marketing automation vs. CRM

Sprawdź także: Dlaczego marketing automation jest ważne?

CRM vs. marketing automation – różnice

W takim razie, jakie są różnice między marketing automation vs CRM? Marketing automation obejmuje wiele kwestii związanych z marketingiem, sprzedażą i obsługą klientów. Elementem automatyzacji jest zbieranie danych o odbiorcach marki. Jednym z celów marketing automation jest generowanie leadów, które następnie przekazywane są działowi handlowemu. 

CRM koncentruje się bezpośrednio na odbiorcach. System zawiera bazę już pozyskanych klientów, a jego działanie sprowadza się do zarządzania informacjami na ich temat. 

W swojej firmie warto wdrożyć zarówno rozwiązania marketing automation, jak i CRM. Dlaczego? Bo systemy wzajemnie się uzupełniają i w ten sposób kompleksowo wspierają marketing i sprzedaż. 

Połączenie automatyzacji i CRM to same korzyści

Na konwersję i sprzedaż w sklepie internetowym składa się wiele czynników. Kluczem do sukcesu jest personalizacja przekazów reklamowych i dążenie do umacniania więzi z odbiorcami. Integracja marketing automation z CRM pozwala realizować tę ideę.

Automatyzacja zbiera informacje o klientach, a CRM wnosi je na wyższy poziom – wykorzystuje je w odpowiedni sposób, umożliwiając marce budowę silnych, długofalowych, opartych na zaufaniu relacji. Co oznacza to w praktyce? Obszerne dane na temat odbiorców marki skrupulatnie zebrane przez narzędzia MA trafiają do systemu CRM. Dzięki temu handlowcy mogą prowadzić ukierunkowaną sprzedaż. Innymi słowy, połączenie marketing automation i CRM sprawia, że bezwartościowe leady zmieniają się w tzw. leady gorące. Efekt? Dla marki to mniej porzuconych koszyków, skrócony proces zakupowy, wyższa sprzedaż i lepsze perspektywy na przyszłość. Dla klientów – oszczędność czasu, przyjemność z zakupów i większe zaufanie do marki. 

Połączenie automatyzacji i CRM zmienia podejście do marketingu i obsługi klientów. Dzięki obszernym danym pozyskanym przez system MA marketerzy mogą z powodzeniem kontrolować cały proces zakupowy klienta i ostatecznie dążyć do budowy długofalowych relacji. A jak dobrze wiemy stali klienci to cenne ogniwo, które może zagwarantować firmie spektakularny sukces na rynku. Bez względu na jej wielkość, cele czy branżę, w której działa.