Czy warto ufać swojej intuicji? Na pewno nie w marketingu. Działanie intuicyjne w biznesie jest jak jazda samochodem w nieznane bez nawigacji – na pewno gdzieś dotrzesz, ale niekoniecznie tam, gdzie chciałeś. W marketingu liczy się porządny, starannie opracowany plan, oparty o realne cele i wartości. Podstawą do przygotowania przemyślanej strategii jest dogłębne poznanie swojej grupy docelowej. W końcu to klienci stanowią najważniejszy filar funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa!

Z tego artykułu dowiesz się:

- jakie znaczenie ma określenie i poznanie grupy docelowej,
- co to persona,
- według jakich kryteriów określa się grupę docelową,
- jakie znaczenie w poznawaniu grupy docelowej ma marketing automation

Kim są Twoi klienci?

Jeśli oferujesz jakikolwiek produkt lub usługę, masz jakąś grupę docelową. Grupa docelowa to zbiór osób bądź firm (w przypadku działalności B2B), które mogą być zainteresowane proponowaną przez Ciebie ofertą. Są to jednostki o wspólnych cechach i potrzebach. To właśnie do nich powinieneś kierować swoje działania sprzedażowe i marketingowe.

Przykład? Grupą docelową sklepu zoologicznego są właściciele zwierząt, a marki zajmującej się produkcją suplementów diety i odżywek dla sportowców – osoby aktywne fizycznie, osoby dbające o linię, a także siłownie i kluby fitness. Jak widzisz, jedna firma może mieć kilka grup docelowych. Podział klientów na podgrupy nazywamy ich segmentacją.

Persona, czyli reprezentant Twojej grupy docelowej

Persona, czy też buyer persona, to Twój modelowy klient. Innymi słowy, jest to przedstawiciel konkretnej grupy docelowej. Persona prezentuje charakterystykę odbiorcy, a w tym zakres wiekowy, płeć, aktualne potrzeby, poziom zadowolenia z życia, cenne wartości i inne aspekty, które mogą mieć bezpośredni bądź pośredni wpływ na decyzje zakupowe.

Określenie grupy docelowej – kryteria wyboru

Grupę docelową określa się na podstawie konkretnych kryteriów:

  • Geograficznych,
  • Demograficznych,
  • Psychograficznych,
  • Behawioralnych.

Kryteria geograficzne to lokalizacja odbiorców, tj. kraj, region, miejsce zamieszkania czy wielkość miasta. Dane te przydają się w targetowaniu reklam. Często decydują o ostatecznym kształcie przekazu marketingowego. Dzięki nim marketer może dostosować reklamy do danej kultury, zaproponować inną formę dostawy itd.

Dane demograficzne, czyli wiek, płeć, dochód, wykształcenie czy wykonywany zawód, tworzą podstawowy obraz persony. Są to czynniki, które mają podstawowy wpływ na zachowania konsumenckie.

Kryteria psychograficzne określają profil psychologiczny persony – pozwalają zrozumieć motywacje i potrzeby klientów. Wśród czynników psychograficznych wymienia się: styl życia, zainteresowania, wyznawane wartości czy cechy osobowości.

Do kryteriów behawioralnych zalicza się lojalność wobec marki, preferencje zakupowe, gotowość do zakupu danego produktu czy atrakcyjne cechy produktu/usługi z perspektywy klienta. Dane wskazują, jaką postawę przybiera persona wobec marki i jej przekazów reklamowych, jak się zachowuje. Dzięki nim firma może lepiej zrozumieć zachowania grupy docelowej.

grupa docelowa

Przeczytaj również: Zarządzanie klientami w marketing automation – o co tak właściwie chodzi?

Lepsze poznanie grupy docelowej dzięki marketing automation?

Tradycyjną metodą zbierania danych o klientach jest dogłębna analiza strony internetowej, mediów społecznościowych, witryn tematycznych i innych stron, które mogą mieć związek z daną marką. Analiza słów kluczowych, jakie klienci wpisują w wyszukiwarkę, czy zachowań na stronie pozwala lepiej zrozumieć preferencje odbiorców i zbudować rzetelny obraz persony. Jednak samodzielna analiza grupy docelowej to niesamowicie czasochłonne i wymagające zadanie. Czy da się szybciej, prościej i jednocześnie jeszcze lepiej i dokładniej? Oczywiście! Rozwiązaniem jest marketing automation.

Narzędzia do automatyzacji zbierają informacje o zachowaniach użytkowników na stronie (czy też w sklepie internetowym), w mediach społecznościowych i kampaniach reklamowych. W logiczny i czytelny sposób przedstawiają dane o klientach, ich aktywnościach i dokonywanych transakcjach. Dzięki nim marketerzy z łatwością identyfikują odbiorców, dokonują segmentacji i tworzą persony.

Przykład? Wykorzystywany przez nas system SharpSpring zbiera informacje personalne o klientach, śledzi ich aktywności na stronie itd. Wszystkie informacje przechowuje w jednym miejscu. Na platformie SharpShpring można tworzyć persony, zawierające wszystkie niezbędne informacje o klientach. Wykorzystując dane o klientach, możemy kreować trafne kampanie mailingowe, budować spersonalizowane landing pages, czy też zaplanować działania z zakresu remarketingu.

Grupa docelowa

Sprawdź także: Reagowanie na zachowania klientów w czasie rzeczywistym

Znajomość grupy docelowej to podstawa udanego marketingu

Wiesz jak wiele kampanii marketingowych kończy się niepowodzeniem? Nawet najlepiej przygotowana, nietypowa, idealnie wpisująca się w potrzeby współczesnego biznesu kampania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeśli zostanie skierowana do niewłaściwych osób. Nie da się prowadzić efektywnego marketingu i odnosić sukcesów w branży bez znajomości grupy docelowej. Całkowicie inne oczekiwania i potrzeby ma bowiem nastolatek, a inne mężczyzna w średnim czy podeszłym wieku. Do jednego trafi dynamiczna, innowacyjna reklama banerowa, a do innego spokojne i merytoryczne wideo, subtelnie reklamujące sprzedawany produkt.

Określenie, poznanie i segmentacja grupy docelowej to szansa na to, by:

  • zaplanować skuteczną strategię marketingową,
  • dostosować oferty do poszczególnych grup docelowych,
  • dopasować język i kanały komunikacji do odbiorców,
  • stworzyć trafne przekazy reklamowe,
  • precyzyjnie zaprojektować ścieżkę zakupową klienta,
  • ustalić najlepsze standardy obsługi klienta.

Spersonalizowany przekaz to klucz do tego, żeby trafić do świadomości odbiorcy, wywołać u niego konkretne emocje, rozbudzić sympatię do marki, a w konsekwencji skłonić do zakupu. Co więcej, prawidłowe określenie grupy docelowej to podstawa do budowania silnych, opartych na zaufaniu i, co najważniejsze, długofalowych relacji.

Dokładne określenie grupy docelowej to absolutny musi have w działaniach marketingowych. Na szczęście z marketing automation wszystko jest łatwiejsze i lepiej dopasowane do potrzeb współczesnego rynku. Nie wiesz, od czego zacząć proces analizy odbiorców z automatyzacją marketingu? Skontaktuj się z nami! Wprowadzimy Cię w innowacyjny świat marketing automation!

Teraz już wiesz, że:

- poznanie grupy docelowej to podstawa w marketingu,
- grupy docelowe wyodrębnia się na podstawie danych demograficznych, geograficznych, psychograficznych i behawioralnych,
- dzięki narzędziom marketing automation możemy lepiej poznać odbiorców i dzięki temu prowadzić efektywniejsze działania marketingowe.