Spis treści:

Według badań tylko 25% firm korzystających z automatyzacji marketingu rzeczywiście korzysta z gromadzonych danych w ramach swojej działalności. Co zrobić, aby dołączyć do tej ¼ przedsiębiorców? Jakie są najlepsze praktyki w marketing automation? Sprawdź, co możesz wdrożyć do swojej strategii.

Najlepsze praktyki marketing automation. Po co ulepszać automatyzację?

W raporcie dotyczącym roli marketing automation przeprowadzonym przez Ascend 2 możemy przeczytać o tym, czego tak naprawdę oczekują użytkownicy od automatyzacji marketingu. Według tych danych najlepsze praktyki marketing automation to:

  • 35% chce usprawnić działania marketingowe i sprzedażowe,
  • 34% chce poprawić zaangażowanie klientów,
  • 34% chce poprawić doświadczenie klienta (CX),
  • 30% chce zminimalizować liczbę zadań, które trzeba wykonywać ręcznie,
  • 28% chce zwiększyć liczbę pozyskanych leadów.

Jeśli należysz do którejś z tych grup (albo do wszystkich!) poniższe wskazówki są dla Ciebie.

Dobre praktyki w automatyzacji marketingu, czyli jak wnieść swoje MA na nowy poziom

Według wspomnianego wyżej raportu najlepsze praktyki to między innymi:

dobre praktyki marketing automation

Źródło: https://ascend2.com/wp-content/uploads/2021/07/The-State-of-Marketing-Automation-Survey-Summary-Report-210722.pdf 

Poniżej przedstawimy Ci część z dobrych praktyk marketing automation i dodamy nieco informacji od siebie.

Dokładne planowanie i odpowiednio dobrana strategia

Przed rozpoczęciem wdrażania marketing automation warto dokładnie zaplanować cele i strategię. Określ, jakie działania chcesz zautomatyzować, jakie treści dostarczać, jakie segmenty odbiorców docelowych wyznaczyć, oraz jakie wskaźniki sukcesu wskażą Ci efekty działań.

Usuwanie nieaktywnych użytkowników z bazy kontaktów

Aktualizacja bazy danych pomaga w redukcji bounce rate, czyli odsetka wiadomości, które nie zostały dostarczone do adresatów lub dotarły, ale nie zostały otwarte. Jeśli masz nieaktualne lub błędne adresy e-mail w bazie danych, istnieje większe ryzyko, że Twoje wiadomości nie dotrą do odbiorców, co obniża skuteczność kampanii. Regularne usuwanie nieprawidłowych adresów e-mail i aktualizacja danych pozwala utrzymać niski bounce rate i zwiększa skuteczność dostarczania wiadomości.

Brak aktywności ze strony użytkowników to jedno, ale istnieje też ryzyko, że nie chcąc dostawać e-maili oznaczą wiadomości od Ciebie za spam – to z kolei może mieć negatywny wpływ na Twoją reputację i skuteczność dostarczania wiadomości. Aktualizacja bazy danych pozwala uniknąć niechcianego spamowania i utrzymać dobrą reputację w oczach dostawców usług e-mailowych.

Segmentacja odbiorców

Jakie są najlepsze praktyki w marketing automation? Kluczowym elementem skutecznego MA jest segmentacja odbiorców. Dzięki odpowiedniemu podziałowi możesz dostosować treści do konkretnych grup odbiorców, co zwiększa ich zaangażowanie, a co za tym idzie  –  skuteczność Twoich działań. Segmentuj swoją bazę danych na podstawie demografii, zachowań, preferencji i innych istotnych czynników.

Zaawansowana personalizacja treści

Wykorzystanie możliwości personalizacji w narzędziach marketing automation zdecydowanie należy do grupy dobrych praktyk w automatyzacji marketingu. Dzięki temu możesz dostosowywać wiadomości do konkretnych odbiorców, uwzględniając ich imię, historię zakupów, preferencje czy zachowania. To prowadzi nas do jeszcze jednej istotnej kwestii, czyli konieczności zbierania wartościowych informacji  –  pamiętaj o tym na każdym etapie pracy z MA.

Tworzenie skutecznych i przemyślanych flow

Wykorzystaj możliwości automatyzacji w tworzeniu flows. Stwórz sekwencje e-maili, całe kampanie SMS, czy zaplanowane interakcje na platformach społecznościowych, które będą dostarczać wartościowe treści i informacje w odpowiednim czasie. Staraj się budować długoterminowe relacje z klientami poprzez systematyczne dotarcie do nich z odpowiednimi komunikatami.

Regularne testowanie

Doobre praktyki marketing automation to także eksperymentowanie (oczywiście z głową) i testy. Regularnie sprawdzaj różne warianty komunikacji i flows, aby zidentyfikować te, które są najbardziej skuteczne. Analizuj wyniki, porównuj wskaźniki, sprawdzaj, co działa najlepiej, a następnie zmieniaj swoje działania w oparciu o zebrane dane. Nieustanne doskonalenie i optymalizacja są kluczowe dla sukcesu marketing automation.

Monitorowanie i analiza wyników oraz ewaluacja skuteczności prowadzonych kampanii

Śledź kluczowe wskaźniki sukcesu i analizuj wyniki swoich kampanii. Monitoruj otwarcia e-maili, klikalność, konwersje, wskaźniki rezygnacji. Analiza danych pozwala zrozumieć skuteczność działań, identyfikować obszary do poprawy i podejmować informowane decyzje dotyczące strategii marketingowej.

Marketing automation to dynamiczna strategia działania, które wymaga ciągłego doskonalenia. Bądź na bieżąco z nowymi funkcjami i możliwościami oferowanymi przez narzędzia takie jak SharpSpring. Śledź trendy i praktyki marketing automation w swojej branży, ucz się od innych profesjonalistów i dostosowuj swoje podejście w oparciu o rozwijające się technologie i preferencje klientów. Trzymamy kciuki!