Czy automatyzacja to must have dla każdego sklepu internetowego?

automatyzacja sklepu internetowego

Handel detaliczny z roku na rok wciąż rośnie, co przekłada się na to, że konkurencja w świecie e-commerce staje się coraz groźniejsza i brutalniejsza. Szacuje się, że w Polsce mamy aktualnie 55 tysięcy sklepów internetowych, a miesięcznie przybywa ich około 350. Wartość tego sektora jest wyceniana na ponad 100 mld złotych. Co to oznacza dla sprzedających? Na pewno wymusza bycie na bieżąco z aktualnymi trendami marketingowymi, nastrojami i wymogami konsumentów, ale również z platformami, usługami oraz narzędziami, które pozwolą na wsparcie działań sklepu internetowego oraz na wyprzedzenie konkurencji chociażby o jeden krok.

Z tego artykułu dowiesz się:

Wdrażając automatyzację procesów w Twoim sklepie możesz zyskać wiele dobrego dla firmy. Zaczynając od automatycznego wystawiania dokumentów sprzedaży, przekazywanie informacji o realizacji zamówienia, czy też docieraniu do klientów w czasie rzeczywistym z odpowiednim komunikatem marketingowym. Automatyzacja procesów daje możliwość m.in. zwalczenia problemu porzuconych koszyków, wspiera i buduje lojalność klientów, ułatwia obsługę zamówień, pozyskiwanie klientów czy też pomaga zwiększyć konwersję. Bez względu na wielkość sklepu internetowego, automatyzacja sprzedaży online oraz marketingu to bez wątpienia trafny wybór.

Czym jest automatyzacja sklepu internetowego?

W prostych słowach, jest to proces, który ma zapewnić eliminację ręcznej obsługi czynności powtarzalnych, schematycznych oraz czasochłonnych. Automatyzacja sprzedaży internetowej wspiera potencjalnego klienta w dokonywaniu wyborów, przyspiesza obsługę konsumentów oraz zwiększa zwrot z inwestycji. Nie chodzi tutaj wyłącznie o dokładniejszą komunikację marketingową, ale również o automatyczne wystawianie faktur, automatyzację płatności, aktualizowanie stanów magazynowych na stronie www, wewnętrzną synchronizację stanów magazynowych pomiędzy działami, segmentowanie klientów, uzyskanie informacji o najbardziej dochodowych klientach, zrozumienie i dostosowanie się do ich potrzeb, wsparcie realizacji zamówień czy też informowanie o statusie zamówienia w czasie rzeczywistym. Status zamówienia w takim przypadku będzie wysyłał się automatycznie na przykład poprzez powiadomienia mailowe i w taki sam sposób będzie docierał do naszych konsumentów dokument sprzedaży. Sprawna realizacja zamówień i automatyzacja płatności z pewnością wesprze pozytywne doświadczenie zakupowe użytkowników. Klienci cenią jakość i szybkość usług, więc każde usprawnienie w tym obszarze może zachęcić klientów na ponowne zakupy w naszym sklepie internetowym.

W przypadku automatyzacji sklepu internetowego, mamy do czynienia z różnymi mniej lub bardziej złożonymi procesami. Część obszarów, w których może być wykorzystana została przedstawiona powyżej. Najczęściej odbywa się ona według konkretnego schematu: narzędzie marketing automation po zidentyfikowaniu akcji przystępuje do uruchomienia procesu. Przykładową akcją, która według systemu jest zapalnikiem rozpoczęcia procesu, może być np. moment, gdy klient złoży zamówienie. W zależności od warunków i wywoływanych czynników, podejmowane mogą być różne akcje, ale istotny jest fakt, że system pracuje automatycznie – sam dobiera sposób działania na podstawie analizy. Funkcjonuje automatycznie niezależnie od pory dnia czy nocy oraz faktu, czy obsługa sklepu internetowego jest właśnie w pracy.

Sprawdź również: 5 zalet Marketing Automation

Co zyskują sklepy internetowe dzięki automatyzacji procesów?

Automatyzacja sklepu internetowego jest w handlu internetowym dość kluczowym czynnikiem. Nie tylko pod względem szybkiej obsługi klientów, ale także w kwestii wyeliminowania ręcznych czynności, które potrafią przy rozwoju biznesu być problematyczne. Jeśli prowadzisz sklep to prawdopodobnie wiesz jak trudne mogłoby być dbanie i pamiętanie o każdym jednym zamówieniu z osobna. Przykładowo ważnym, automatycznym usprawnieniem są szybkie przelewy, które tak naprawdę są już standardem na polskim rynku. Rzadko można spotkać firmę, która z tego nie korzysta. Jest to po prostu ogromne ułatwienie dla branży e-commerce i klienta. Obie strony nie muszą przjemować się tą formalnością, poniważ automatyczne systemy przekazją między sobą informację o dokonaniu tej czynności.

Kolejnym elementem, który musi być zautomatyzowany to stany magazynowe, które mają ogromne znaczenie w prowadzeniu firmy. Synchronizacja stanów magazynowych musi odbywać się praktycznie w czasie rzeczywistym. Duże opóźnienia są tu zdecydowanie niewskazane, ponieważ powoduje to mniejszą sprawność w realizacji zamówień, lub co gorsza, w momencie powiadomienia klienta o tym, że jego zamówienie nie może być zrealizowane przez problem przekazywania informacji wewnątrz sklepu internetowego może wywołać frustrację i niepochlebną opinię wśród konsumentów. Czy automatyzacja sklepu internetowego ułatwia procesy biznesowe? Niewątpliwie, ale poza tym wspiera również działania marketingowe, które pomagają budować relacje z klientami i zwiększać konwersyjność.

Automatyzacja marketingu w sklepie internetowym

Zarządzanie własnym sklepem internetowym nie ogranicza się wyłącznie do procesów technicznych i obsługowych. W skład tych działań wchodzą również tematy promocyjne, ulepszanie produktu, znajomość klienta, do którego się dociera czy też prognozowanie popytu i próba sprostaniu oczekiwaniom konsumentów. Niezależnie od wielkości binzesu automatyzacja pozwala na zmniejszeniu nakładu pracy w jednym obszarze i przeniesienie zasobów ludzkich i czasowych na inne tematy.

Przeczytaj również: Jak zacząć przygodę z marketing automation

Automatyzacja e-mail marketingu

Do tematu wiadomości email w dzisiejszych czasach szeroko rozwiniętej technologii podchodzi się z reguły trochę inaczej, niż w przeszłości. Jest sporo sposobów, żeby tworzyć przyciągające i chwytliwe wiadomości i uniknąć tego, że lądują w folderze ze spamem. Można poddać je personalizacji, która świadczy o tym, że klient jest najważniejszą jednostką dla sklepu. Dostępne na rynku platformy do automatyzacji marketingu oferują także pomoc w tworzeniu maili transakcyjnych oraz dodawaniu do nich spersonalizowanych treści, dopasowanych do konkretnych potrzeb klientów.

• Maile One-To-One

Jest to rodzaj dynamicznych maili, które są otwierane dużo częściej przez ich adresatów, niż tradycyjne maile ( do 7 razy częściej). Jest to więc jedno z najskuteczniejszych rozwiązań budujących efektywność reklamy i rekomendacji produktów z Twojego sklepu.

• Email po wizycie na stronie sklepu

Jest to możliwość automatycznego wysłania wiadomości do klienta, jakiś czas po jego odwiedzinach na stronie Twojego sklepu internetowego. Wysyłane wiadomości najcześciej zawierają propozycje produktów, bazując na tych, które uprzednio przeglądał klient. Dodatkowo, oprócz samych wiadomości, dobrze jest wykorzystywać też inne kanały komunikacji, np. Reklamy na portalach społecznościowych, czy wiadomości SMS. Tego typu działania to tzw. kampanie „post visit”, są one jednym z najefektywniejszych sposobów na skuteczną komunikację ze swoimi odbiorcami.

Automatyzacja marketingu w social mediach

Obecnie, prawie każda firma celuje w reklamę swojej marki w mediach społecznościowych. Jest to bardzo ważny element działań marketingowych, ponieważ social media oferują fajne zasięgi, jeśli umieści się na nich odpowiednie treści. Pozwalają także na dotarcie do naszej grupy docelowej. Znakomita większość klientów korzysta z mediów społecznościowych codziennie, zakupy online w ostatnich latach stały się bardzo popularne. W celu zmaksymalizowania swoich szans na zaistnienie i usprawnienie przepływu informacji z odbiorcami, dobrze jest regularnie udostępniać treści na platformach. Chcąc jak najbardziej ograniczyć czas na tworzenie postów i pamiętanie o regularności, warto pomyśleć nad automatyzacją procesów. Dodatkowo, poza samymi treściami można zautomatyzować odpowiedzi wysyłane do klientów. Na te najczęściej powtarzające się może odpowiadać robot, który zrobi to w czasie rzeczywistym, a to może wpłynąć na pozytywną opinię konusmentów o naszym sklepie internetowym. Takie rozwiązanie zaoszczędzi czas i pracę konsultantów, i jednocześnie przyspieszy niektóre procesy.

Segmentacja klientów

Korzystając z dobrze dobranego systemu automatyzacji jesteś w stanie pogrupować klientów, ze względu na ich preferencje, dokonane transakcje lub ogólne cechy. System pomoże w sposób automatyczny przydzielić do grup klientów ze względu na płeć, wiek, itp. To udogodnienie pozwala na targetowanie produktów i usług dopasowując się do konkretnych preferencji klienta. Sprzyja to oczywiście utrzymaniu lojalności na wysokim poziomie i ogólnemu zadowoleniu z działań Twojego sklepu internetowego. Dodatkowo – mając wiedzę o swoich odbiorcach możesz wspierać ich lojalność poprzez dodatkowe benefity. Nagradzanie klientów za zakupy w naszym sklepie internetowym pomaga w utrzymaniu odbiorców i zachęcaniu ich do ponownych transakcji. Jest to pozytywnym zjawiskiem w każdym aspekcie. Zauważ, że coraz więcej marek oferuje coś ekstra swoim stałym klientom, ponieważ zależy im na utrzymaniu pozyskanych już osób jak najdłużej się da.

Automatyzacja sprzedaży internetowej wpływa na wiele czynników, takich jak obsługę klientów, realizację zamówień, zwiększanie zwrotów z inwestycji, wspieranie cyklu życia klienta, czy reakcji w czasie rzeczywistym na zachowania klientów.

Rynek e-commerce ciągle się rozwija i robi to w bardzo szybkim tempie. Jeśli masz jakieś pytania, bądź wciąż nie wiesz czy automatyzacja jest dobra dla Twojej firmy skontaktuj się z nami i porozmawiajmy o Twoich potrzebach.

Teraz już wiesz, że:

  • automatyzacja w sklepie internetowym to nieodłączna część tego biznesu,
  • automatyzacja pozwala na ogólną obsługę klientów, ale też budowanie z nimi relacji,
  • dzięki marketing automation możesz docierać z dobrze dopasowaną komunikacją do danego klienta.

Zarezerwuj darmową konsultację

Umów się teraz

Podziel się artykułem z innymi

Facebook
LinkedIn
Scroll to Top