Wdrażanie marketing automation może być skomplikowane – nie ma w tym nic złego. Natomiast istnieje kilka częstych, bardzo powszechnych błędów, które pojawiają się w procesie implementacji nowego narzędzia. Jak uniknąć pomyłek i rzeczywiście wnieść swój biznes na nowy poziom? Podpowiadamy.
Błędy przy wdrażaniu marketing automation, których warto unikać przy wdrażaniu
Już ponad 75% firm korzysta z marketing automation w swojej działalności – w takiej skali błędy są właściwie nieuniknione.
Jak widzisz na powyższych statystykach, proces onboardingu czy niedopasowane funkcjonalności to jedne z wyzwań stojących na drodze do właściwego wykorzystania marketing automation.
Oto najczęstsze błędy w automatyzacji marketingu, które zauważyliśmy na przestrzeni lat.
Brak segmentacji grupy docelowej i elementów personalizacji
Kluczowym celem marketing automation jest dostarczanie spersonalizowanych i ukierunkowanych treści do właściwych osób. Brak skutecznej personalizacji i segmentacji klientów to błąd, który może prowadzić do otrzymywania niewłaściwych komunikatów, powiadomień czy nawet wiadomości e-mail przez odbiorców i tym samym pogorszenia wyników kampanii. Dlatego ważne jest, aby dobrze poznać swoją grupę docelową i odpowiednio dostosować treści do poszczególnych segmentów.
A jeśli jeszcze nie wiesz, czym jest segmentacja – warto zrobić porządny research w tym temacie przed rozpoczęciem prac lub postawić na pomoc specjalistów.
Brak optymalizacji działań i testów
Jednym z najczęstszych błędów w automatyzacji marketingu jest brak testowania i optymalizacji kampanii. Warto regularnie analizować dane, monitorować wyniki i dostosowywać strategię w oparciu o zebrane informacje. Testowanie A/B, analiza wskaźników konwersji i inne metody optymalizacji są niezbędne do uzyskania najlepszych wyników – mówimy to z własnego doświadczenia!
Brak wykorzystania pełnego potencjału narzędzi MA
Jakie są najczęstsze błędy w automatyzacji marketingu? Paradoksalnie – należy do nich brak wykorzystania pełnego potencjału narzędzia do marketing automation może prowadzić negatywnie wpływać na skuteczność działań marketingowych. Marketerzy często nie do końca wiedzą, jakie funkcje oferuje ich narzędzie i korzystają wyłącznie z tych podstawowych – a to ogromny błąd!
Co więcej, jeśli Twoja konkurencja skutecznie wykorzystuje narzędzia marketing automation do budowania relacji z klientami, automatyzacji procesów i dostarczania spersonalizowanych treści, a Ty tego nie robisz, sporo tracisz. Brak wykorzystania pełnego potencjału narzędzi może oznaczać, że Twoja firma zostaje w tyle – a tego byś nie chciał.
Brak planu
Wiele firm porywa się na automatyzację, nie mając żadnej strategii czy planu, które miałyby pokierować ich działaniami, a jednym z największych błędów w automatyzacji marketingu jest właśnie coś z pozoru niewinnego: rozpoczęcie wdrażania marketing automation bez jasno określonej strategii. Bez planu działania, narzędzia automatyzacji marketingowej nie przyniosą wyraźnych sukcesów, a nieskoordynowane działania mogą skończyć się wpadkami wizerunkowymi (zakładamy, że nie chcesz wysłać swoim klientom wiadomości o treści: [Client_Name], to oferta specjalnie dla Ciebie!).
Musisz zrozumieć, jak ważne jest, aby mieć wyraźne cele i strategię, które będą napędzać proces automatyzacji.
Zbyt wiele automatyzacji w zbyt krótkim czasie
Jakie są błędy przy wdrażaniu marketing automation? Czasami można przesadzić z złożonością kampanii automatyzacji marketingowej, szczególnie na starcie. Tworzenie skomplikowanych scenariuszy lub zbyt rozbudowanych reguł automatyzacji może skutkować dezorientacją zespołu, trudnościami w zarządzaniu całym procesem i wreszcie – brakiem leadów i konwersji. Ważne jest, aby działać systematycznie i w takiej skali, na jaką Twoja firma jest w danym momencie gotowa, aby ułatwić sobie zarządzanie i optymalizację MA.
Narzędzie do MA źle dopasowane do potrzeb
Wybór odpowiedniego narzędzia marketing automation jest kluczowy. Niewłaściwe dopasowanie narzędzia do potrzeb i oczekiwań firmy może prowadzić do niskiej efektywności działań, a co za tym idzie – frustracji. Przed wyborem narzędzia należy dokładnie zbadać dostępne opcje, uwzględniając funkcje, integracje, skalowalność i wsparcie techniczne.
Upewnij się, że narzędzie oferuje takie opcje, które są istotne dla Twojej strategii marketingowej, takie jak automatyzacja e-maili, segmentacja, personalizacja, analiza danych itp. Przeprowadź dokładne badania rynku i zapoznaj się z recenzjami, aby wybrać najlepsze narzędzie dla Twojej firmy.
Problemy ze zbieraniem danych
Najczęstsze błędy w marketing automation dotyczą również procesu zbierania danych. To normalne – jako osoba, która nie siedzi na co dzień w MA, możesz nie mieć pojęcia, gdzie zacząć, albo zgubić się w natłoku informacji. Częstym błędem jest wdrażanie marketing automation na nieuporządkowanych danych. Przed rozpoczęciem automatyzacji warto skoncentrować się na czyszczeniu i porządkowaniu baz danych – jeśli obawiasz się potknięć, pamiętaj, że na rynku są specjaliści, którzy mogą Ci w tym pomóc.