Marketing automation: trendy. Jakość danych na pierwszym miejscu
Według raportu Experian, 95% liderów biznesowych uważa, że niska jakość danych miała negatywny wpływ na ich działalność. To bardzo duży odsetek, który mówi nam wprost: marketerzy muszą zwracać uwagę na jakość danych.
W końcu żeby podejmować świadome decyzje marketingowe, musisz mieć solidną wiedzę i opierać się na danych – nie ma co wróżyć z fusów. Dlatego jakość danych, którą marketing automation pozwala znacząco zwiększyć, ma ogromny wpływ na wszystkie działania biznesowe, w tym także reklamowe. Musisz skupić się na zdobyciu jak najbardziej wartościowych danych dotyczących Twoich klientów oraz potencjalnych klientów (i pamiętaj – ilość nie zawsze przekłada się na jakość!), aby działać z głową i widzieć rezultaty. Jakie? Na przykład wyższy wskaźnik konwersji, większa sprzedaż, a na samym początku to, co prowadzi do pozostałych, czyli więcej leadów.
Jakie konkretnie trendy w marketing automation mogą Ci w tym pomóc?
Automatyzacja marketingu – trendy na 2023 rok
Zastosowanie AI
Zastosowanie sztucznej inteligencji (AI) w automatyzacji marketingu ma ogromne znaczenie dla współczesnych firm. AI może być wykorzystane do analizowania ogromnych ilości danych, generowania spersonalizowanych rekomendacji i automatycznego dostosowywania treści i ofert do indywidualnych potrzeb i preferencji klientów.
Dzięki AI możliwe jest też tworzenie zaawansowanych profilów klientów, które zapewniają lepsze zrozumienie ich zachowań i preferencji. Na podstawie tych informacji można tworzyć spersonalizowane kampanie marketingowe, dostarczać indywidualne rekomendacje produktów i usług oraz wysyłać odpowiednie wiadomości do konkretnych segmentów klientów.
Personalizowane etapy lejka sprzedażowego
Personalizacja etapów lejka sprzedażowego oznacza dostosowanie działań marketingowych i sprzedażowych do konkretnych cech, zachowań i preferencji poszczególnych klientów.
Dzięki takiemu zabiegowi możesz budować głębsze relacje z klientami, zwiększać ich zaangażowanie, a w rezultacie – konwersje, jak również poprawiać doświadczenie zakupowe. Dostosowane działania marketingowe i sprzedażowe sprawiają, że potencjalni klienci czują się bardziej docenieni i rozumiani, co zwiększa prawdopodobieństwo zrealizowania transakcji.
Robotic Process Automation
Robotic Process Automation (RPA) w automatyzacji marketingu może być wykorzystane w różnych obszarach i procesach – na przykład? Pomoże w automatyzacji wielu zadań związanych z zarządzaniem kampaniami marketingowymi. Może to obejmować generowanie i wysyłanie raportów, tworzenie harmonogramów kampanii, aktualizację danych o klientach i wynikach kampanii, a także monitorowanie mediów społecznościowych czy analizę działań konkurencji. RPA może również automatycznie generować raporty z wynikami i wskaźnikami kluczowymi, co oszczędza czas i umożliwia szybszą analizę danych.
Co ważne, RPA może pomóc w automatyzacji obsługi klienta, zwłaszcza w przypadku prostych i powtarzalnych zapytań i problemów. Chatboty oparte na RPA mogą udzielać odpowiedzi na często zadawane pytania, przekierowywać klientów do odpowiednich zasobów lub działów, a także zapewniać wsparcie w procesie zakupowym.
Automatyzacja zarządzania mediami społecznościowymi
Dzięki automatyzacji social mediów można zaoszczędzić wiele czasu i wysiłku, które normalnie byłyby poświęcone na ręczne planowanie i publikowanie treści na różnych platformach społecznościowych. Automatyczne narzędzia mogą programować i publikować posty w wyznaczonym czasie, co daje możliwość skoncentrowania się na innych istotnych zadaniach. Automatyzacja pozwala też utrzymać spójność i regularność publikowanych treści na różnych platformach społecznościowych. Dzięki zaplanowanym postom można dostarczać treści regularnie i w ustalonych interwałach, co buduje zaufanie i lojalność u odbiorców, a także sprzyja zasięgom. Równie ważna jest personalizacja treści i kierowanie ich do konkretnych grup docelowych. Dzięki temu można tworzyć i dostarczać treści, które są bardziej odpowiednie i interesujące dla określonych segmentów odbiorców.
Jakie trendy marketing automation 2023 stosują inni?
Do czego największe brandy wykorzystują automatyzację marketingu? Spójrzmy teraz na dwa popularne sklepy – platformę Allegro i drogerię Rossmann i ich trendy marketing automation 2023.
Allegro na podstawie zakupów wysyła użytkownikom powiadomienia push oraz e-maile podpowiadające, co jeszcze może im się spodobać. Ciekawym mechanizmem MA jest też wysyłanie wiadomości w określonym czasie (kilka tygodni) po zakupie z informacją: "Niedługo może Ci się to skończyć!", zachęcając do ponownego zakupu.
Rossmann z kolei w swojej aplikacji mobilnej uruchomił powiadomienia push, które są wysyłane do użytkownika w kilku sytuacjach:
- gdy jest w pobliżu drogerii Rossmann i przegląda aplikację – wówczas pojawia się komunikat zachęcający do zakupów;
- gdy ulubione produkty użytkownika są w promocji – wtedy wysyła wiadomość o treści "Twoje ulubione produkty w promocji!";
- gdy użytkownik od pewnego czasu nie był na zakupach / minął odpowiedni czas od zakupu konkretnego produktu – pojawia się powiadomienia "Sprawdź, czy Ci się nie kończy" – podobny mechanizm jak w przypadku Allegro.