Marketing automation: trendy. Jakość danych na pierwszym miejscu

Według raportu Experian, 95% liderów biznesowych uważa, że niska jakość danych miała negatywny wpływ na ich działalność. To bardzo duży odsetek, który mówi nam wprost: marketerzy muszą zwracać uwagę na jakość danych.

W końcu żeby podejmować świadome decyzje marketingowe, musisz mieć solidną wiedzę i opierać się na danych  –  nie ma co wróżyć z fusów. Dlatego jakość danych, którą marketing automation pozwala znacząco zwiększyć, ma ogromny wpływ na wszystkie działania biznesowe, w tym  także reklamowe. Musisz skupić się na zdobyciu jak najbardziej wartościowych danych dotyczących Twoich klientów oraz potencjalnych klientów (i pamiętaj  –  ilość nie zawsze przekłada się na jakość!), aby działać z głową i widzieć rezultaty. Jakie? Na przykład wyższy wskaźnik konwersji, większa sprzedaż, a na samym początku to, co prowadzi do pozostałych, czyli więcej leadów. 

Jakie konkretnie trendy w marketing automation mogą Ci w tym pomóc? 

trendy marketing automation 2023

Automatyzacja marketingu  –  trendy na 2023 rok

Zastosowanie AI

Zastosowanie sztucznej inteligencji (AI) w automatyzacji marketingu ma ogromne znaczenie dla współczesnych firm. AI może być wykorzystane do analizowania ogromnych ilości danych, generowania spersonalizowanych rekomendacji i automatycznego dostosowywania treści i ofert do indywidualnych potrzeb i preferencji klientów.

Dzięki AI możliwe jest też tworzenie zaawansowanych profilów klientów, które zapewniają lepsze zrozumienie ich zachowań i preferencji. Na podstawie tych informacji można tworzyć spersonalizowane kampanie marketingowe, dostarczać indywidualne rekomendacje produktów i usług oraz wysyłać odpowiednie wiadomości do konkretnych segmentów klientów.

Personalizowane etapy lejka sprzedażowego

Personalizacja etapów lejka sprzedażowego oznacza dostosowanie działań marketingowych i sprzedażowych do konkretnych cech, zachowań i preferencji poszczególnych klientów.

Dzięki takiemu zabiegowi możesz budować głębsze relacje z klientami, zwiększać ich zaangażowanie, a w rezultacie  –   konwersje, jak również poprawiać doświadczenie zakupowe. Dostosowane działania marketingowe i sprzedażowe sprawiają, że potencjalni klienci czują się bardziej docenieni i rozumiani, co zwiększa prawdopodobieństwo zrealizowania transakcji.

Robotic Process Automation

Robotic Process Automation (RPA) w automatyzacji marketingu może być wykorzystane w różnych obszarach i procesach  –  na przykład? Pomoże w automatyzacji wielu zadań związanych z zarządzaniem kampaniami marketingowymi. Może to obejmować generowanie i wysyłanie raportów, tworzenie harmonogramów kampanii, aktualizację danych o klientach i wynikach kampanii, a także monitorowanie mediów społecznościowych czy analizę działań konkurencji. RPA może również automatycznie generować raporty z wynikami i wskaźnikami kluczowymi, co oszczędza czas i umożliwia szybszą analizę danych.

Co ważne, RPA może pomóc w automatyzacji obsługi klienta, zwłaszcza w przypadku prostych i powtarzalnych zapytań i problemów. Chatboty oparte na RPA mogą udzielać odpowiedzi na często zadawane pytania, przekierowywać klientów do odpowiednich zasobów lub działów, a także zapewniać wsparcie w procesie zakupowym.

Automatyzacja zarządzania mediami społecznościowymi

Dzięki automatyzacji social mediów można zaoszczędzić wiele czasu i wysiłku, które normalnie byłyby poświęcone na ręczne planowanie i publikowanie treści na różnych platformach społecznościowych. Automatyczne narzędzia mogą programować i publikować posty w wyznaczonym czasie, co daje możliwość skoncentrowania się na innych istotnych zadaniach. Automatyzacja pozwala też utrzymać spójność i regularność publikowanych treści na różnych platformach społecznościowych. Dzięki zaplanowanym postom można dostarczać treści regularnie i w ustalonych interwałach, co buduje zaufanie i lojalność u odbiorców, a także sprzyja zasięgom. Równie ważna jest personalizacja treści i kierowanie ich do konkretnych grup docelowych. Dzięki temu można tworzyć i dostarczać treści, które są bardziej odpowiednie i interesujące dla określonych segmentów odbiorców.

Jakie trendy marketing automation 2023 stosują inni?

Do czego największe brandy wykorzystują automatyzację marketingu? Spójrzmy teraz na dwa popularne sklepy  –  platformę Allegro i drogerię Rossmann i ich trendy marketing automation 2023.

Allegro na podstawie zakupów wysyła użytkownikom powiadomienia push oraz e-maile podpowiadające, co jeszcze może im się spodobać. Ciekawym mechanizmem MA jest też wysyłanie wiadomości w określonym czasie (kilka tygodni) po zakupie z informacją: "Niedługo może Ci się to skończyć!", zachęcając do ponownego zakupu.

Rossmann z kolei w swojej aplikacji mobilnej uruchomił powiadomienia push, które są wysyłane do użytkownika w kilku sytuacjach:

  • gdy jest w pobliżu drogerii Rossmann i przegląda aplikację  –  wówczas pojawia się komunikat zachęcający do zakupów;
  • gdy ulubione produkty użytkownika są w promocji  –  wtedy wysyła wiadomość o treści "Twoje ulubione produkty w promocji!";
  • gdy użytkownik od pewnego czasu nie był na zakupach / minął odpowiedni czas od zakupu konkretnego produktu  –  pojawia się powiadomienia "Sprawdź, czy Ci się nie kończy"  –  podobny mechanizm jak w przypadku Allegro.