E-mail marketing to ważna część strategii marketingowej większości firm, które polegają na wykorzystywaniu wiadomości e-mail do komunikacji z odbiorcami. Jeśli więc chcesz promować swoje produkty lub usługi, jednocześnie budując relacje z klientami i utrzymując kontakt z klientami, e-mail marketing to rozwiązanie dla Ciebie. W jaki sposób newsletter przyczynia się do generowania sprzedaży i konwersji?

Jak zacząć Email marketing?

Głównym celem e-mail marketingu jest dotarcie do odbiorców za pomocą ich skrzynek pocztowych – to, obok marketingu telefonicznego, chyba najbardziej prywatna i bezpośrednia forma kontaktu z klientem. Jednocześnie to niepowtarzalna okazja na dostarczenie odbiorcom wartościowych informacji, treści lub ofert, a także budowanie silniejszej relacji z marką. E-mail marketing, odpowiednio zautomatyzowany i oparty o personalizację, daje możliwość skutecznego kontaktu z klientami – tymi obecnymi i tymi potencjalnymi – co z kolei pozwala na budowanie więzi, a w konsekwencji zwiększenie zaangażowania i konwersji.

Jeżeli chcesz zacząć e-mail marketing i skutecznie go wykorzystać, nie musisz wcale przejść przez nieskończenie wiele kroków. Nie potrzebujesz też gigantycznego budżetu. Tak naprawdę lwią część pracy nad wystartowaniem pierwszej kampanii e-mail marketingowej stanowi opracowanie strategii i inne działania organizacyjne (np. wstępne określenie grupy docelowej czy zoptymalizowanie narzędzia, którego używasz do wysyłki newsletterów), które nie wymagają inwestycji innej niż czas i wiedza.

Wskazówka: Pamiętaj o przestrzeganiu przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, takich jak RODO (w Unii Europejskiej) czy CAN-SPAM Act (w Stanach Zjednoczonych). Upewnij się, że masz zgodę subskrybentów na wysyłanie wiadomości e-mail i umożliwiasz łatwą możliwość rezygnacji z subskrypcji.

jak zacząć e-mail marketing

Jak zacząć e-mail marketing? Dobre kroki na początek

1. Określ cele i grupę docelową

Zdefiniuj, jakie cele planujesz osiągnąć za pomocą e-mail marketingu. Czy chcesz zwiększyć sprzedaż, budować świadomość marki, zaangażować klientów? Następnie zidentyfikuj grupę docelową, czyli odbiorców, do których będziesz kierować swoje wiadomości e-mail. Pomoże Ci w tym zebranie informacji na ich temat – jeśli masz już np. stronę internetową czy profile w social mediach, skorzystaj z dostępnych danych.

2. Zbieraj subskrybentów

Stwórz listę subskrybentów zawierającą adresy e-mail potencjalnych klientów, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości od Ciebie. Możesz to zrobić poprzez umieszczenie formularza subskrypcji na swojej stronie internetowej, oferowanie wartościowych treści w zamian za adres e-mail (np. e-book, rabat) lub korzystając z innych metod, wśród których możemy wymienić konkursy czy eventy (zarówno online, jak i stacjonarne).

3. Wybierz odpowiednią platformę e-mail marketingową

Nie ma e-mail marketingu bez narzędzi. Dlatego zdecyduj się na taką platformę, która nie tylko ułatwi Ci zarządzanie bazą odbiorców i wysyłanie wiadomości e-mail, lecz także wesprze cały proces marketingowy.

Istnieje wiele dostępnych opcji, takich jak SharpSpring, Mailchimp, GetResponse, ActiveCampaign czy Campaign Monitor. Niektóre narzędzia są dedykowane stricte e-mail marketingowi, inne stawiają na bardziej całościowe podejście do tematu i znajdziesz w nich szereg opcji związanych z innymi dziedzinami reklamy. Jeśli ich nie potrzebujesz, upewnij się, że wybrana platforma oferuje niezbędne funkcje, takie jak: tworzenie i personalizowanie szablonów, automatyzacja (to kluczowe!), raportowanie i segmentacja listy subskrybentów.

4. Twórz wartościowe treści

Skup się na tworzeniu wartościowych treści, które będą realnie interesować Twoich odbiorców. Bez dobrego, naprawdę oryginalnego i zarazem dopasowanego do klientów contentu daleko nie zajdziesz. Pamiętaj, że narzędzia do automatyzacji marketingu pomogą Ci w dopasowywaniu treści do poszczególnych grup odbiorców – to bardzo ważne! A jeśli chodzi o sam content, może on obejmować najróżniejsze tematy: aktualności branżowe, porady, przewodniki, aktualności czy oferty specjalne. Aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników i tym samym skuteczność kampanii oraz konwersję, zadbaj o dostosowanie treści do potrzeb i preferencji grupy docelowej.

5. Personalizuj listę subskrybentów

Wykorzystaj dane o swoich subskrybentach, aby skutecznie personalizować wysyłane im wiadomości. Jak pisaliśmy wyżej, to ogromnie ważny krok w całym procesie tworzenia skutecznego e-mail marketingu. Zasada jest prosta: im bardziej spersonalizowane wiadomości, tym większa szansa na zainteresowanie odbiorców. Aby to osiągnąć, korzystaj z automatyzacji marketingu oraz dokonaj podziału listy subskrybentów na mniejsze grupy podstawie ich preferencji, zachowań czy etapu w procesie zakupowym, aby dostarczać bardziej trafne, ukierunkowane komunikaty.

Teraz już wiesz, jak zacząć e-mail marketing i tym samym posiadasz wiedzę, jak zwiększyć szanse sprzedażowe w swojej firmie.