Na jaki system automatyzacji postawić?

Odpowiedź jest prosta: na najbardziej dopasowany do swojej firmy. Jak się o tym dowiedzieć?

Powinniśmy zadać sobie na początek pytanie czy mamy specyficzne wymagania, takie jak obsługa e-commerce, wymagane integracje np. z Salesforce, wymagane moduły (np. sprzedaży czy obsługi klienta) czy funkcje (np. publikacja na Social Mediach).

Jeżeli ich nie mamy, to kolejnym krokiem jest wybór systemu automatyzacji marketingu, który:

- poprawnie działa - to znaczy, że jest rzetelny i poprawny w działaniu swoich funkcji;
- jest prosty w obsłudze - to znaczy, że będziemy w stanie go sprawnie skonfigurować i używać;
- jest w atrakcyjnej cenie - systemy automatyzacji potrafią kosztować bardzo dużo (średnio - roczna cena za 1 rekord to od 0,5 - 2 zł, ale nie mniej niż ~30 tys zł/rok).

Jeżeli nie posiadamy wiedzy i kompetencji do samodzielnego wyboru i wdrożenia systemu, zdecydowanie rekomenduje oddanie się w rąk firmy wdrożeniowej takiej jak Flowmore.

System automatyzacji marketingu wybór

Jeżeli posiadamy specyficzne wymagania, to wtedy:

- nadal wybieramy systemy dobrze działający, prosty i w rozsądnej cenie;
- który zarazem posiada wymagane funkcjonalności.
Nie warto wybierać systemu, który nie zapewnia podstawowych funkcji, ale posiada wybraną dodatkową funkcję.

Jakie funkcje posiada system automatyzacji marketingu:

1). Funkcje krytyczne - te funkcje muszą działać doskonale, bo od nich będzie zależeć sukces naszego wdrożenia!
- Marketing CRM - to jest serce systemu, czyli baza danych zawierająca pełną informację o profilu danego rekordu oraz o wszystkich jego interakcjach z naszymi aktywami marketingowymi (strony, pliki, wydarzenia, posty, wiadomości etc). Ponieważ danych marketingowych jest o rząd wielkości więcej niż danych sprzedażowych, jest to inny CRM, niż ten, który znacie z pracy handlowców. CRM marketingowy jest rzadko używany do pracy na pojedynczych rekordach, lecz stosuje się go do pracy z agregatami / grupami danych, na których wykonujemy różne czynności. Zwróć uwagę, na ile funkcjonalna i integrowalna jest baza danych.
- Automatyzacje - czyli funkcja, bez której nie byłoby systemu automatyzacji marketingu i która umożliwia nam tworzenie automatycznych sekwencji. Zwróć uwagę na kreator i edytor automatyzacji, wyzwalacze, efekty automatyzacji oraz niezawodność modułu.

2). Funkcje wymagane - te funkcje muszą działać dobrze, ponieważ bez nich trudno będzie korzystać z systemu.
- Analityka - zdolność do zbierania danych, prezentowania i eskprtowania ich, w celu dokonywania pomiarów i wyciągania wniosków;
- Segmentacja - zdolność systemu do przypisywania rekordów do wielu grup, reprezentujących różne cechy rekordu (np. wielkość firmy);
- Scoring - zdolnosć systemu do przypisywania ocen punktowych uzależnionych od profilu i zachowań rekordu, czego celem jest odzwierciedlenie jego potencjału biznesowego;
- Email marketing - funkcja umożliwiająca wysyłanie wiadomości email do odbiorców z poziomu systemu automatyzacji;

- Monitorowanie www - bardzo ważna i nie zawsze obecna funkcja (a czasami słabo działająca); w praktyce umożliwia nam, adekwatnie do systemu GoogleAnalytics, zbierania danych na tematu ruchu na naszych stronach, monitorowania źródeł ruchu (w oparciu o kody UTM) i monitorowania aktywów marketingowych (plików / odnośników / CTA); jest to wyróżnik najlepszych systemów automatyzacji;
- Kampanie - funkcja umożliwiająca określenie prowadzonych kampanii i przypisanie do nich naszych działań, co jest niezbędne dla raportowania i rozpoznawania;
- Integracje - umożliwia wprowadzanie i wyjmowanie danych z systemu; jeżeli jest dobrze przygotowana, to możemy wyciągnąć i wprowadzić bardzo dużo zróżnicowanych danych; jeżeli jest słabo wdrożona - zakresy integracji są małe ich rzetelność niska.

3). Funkcje mile widziane - to są funkcje które mogą uprzyjemnić nam życie, natomiast nie powinny one zadecydować o wyborze systemu, ponieważ zawsze możemy skorzystać z zewnętrznych systemów i modułu integracji, są one głównie wykorzystywane do prowadzenia kampanii.
- SMS
- Web-Push
- Pop-up'y
- Social Media
- Live-chat
- Formularze
- Chat-boty
- Landing page
- Sieci reklamowe
- CRM sprzedażowy lub obsługowy
- Dynamiczne treści

System automatyzacji marketingu i jego wybór jest kluczowym krokiem w kierunku zwiększenia efektywności i skuteczności działań marketingowych Twojej firmy. Ważne jest, aby znaleźć platformę, która najlepiej odpowiada unikalnym potrzebom i celom Twojej organizacji. Pamiętaj, by wybrać system, który nie tylko usprawni procesy marketingowo - sprzedażowe, ale także który przyczyni się do wzrostu i sukcesu Twojej firmy.