Koszt automatyzacji marketingu – czy może wzrosnąć lub spaść?

Koszty automatyzacji marketingu

Czy koszt automatyzacji marketingu może istotnie wzrosnąć lub spaść? Odpowiedź na to pytanie może być trudna, gdy automatyzacja to coś nowego. Jest natomiast bardzo prosta dla osób, które mają doświadczenie w procesach automatyzacji.

Nasza odpowiedź brzmi: 

  1. Nie powinien istotnie wzrosnąć, zakładając stałe warunki prowadzenia działań
  2. Może natomiast istotnie wzrosnąć, jeżeli skala działań będzie bardzo istotnie rosła.

Powyżej podaliśmy krótką odpowiedź na zadane pytanie. Natomiast, żeby dobrze zrozumieć i zaplanować działania, trzeba poznać od czego zależy koszt automatyzacji marketingu i na tej podstawie oszacować aktualne i przyszłe wydatki.

Koszty automatyzacji marketingu – kluczowe składowe

Omówmy poniżej najważniejsze składowe kosztu automatyzacji marketingu.

Koszty systemu automatyzacji

System automatyzacji marketingu to najważniejsze narzędzie, które stanowi fundament wdrożenia zastosowań związanych z automatyzacją marketingu. Na rynku dostępne są różne systemy, niektóre z nich są wyspecjalizowane w e-commerce, a niektóre w rozwiązaniach B2B.

Koszt systemu, w dużym uproszczeniu, zaczynają się w okolicach 1-2k/mies. i zależą od wielkości bazy kontaktów, którą mamy lub planujemy mieć. Średni koszt oscyluje w okolicach 2 zł za kontakt za rok. Czyli, jeżeli nasza baza kontaktów będzie składać się z 25 tys. kontaktów, to powinniśmy liczyć się z kosztem rzędu 50 tys. zł rocznie. Oczywiście są systemy tańsze i droższe. W najtańszych – koszt za kontakt za rok będzie oscylować w okolicach 0,50 zł za rok, w najdroższych będzie bliższy 4 zł za kontakt za rok. Droższe systemy – co do zasady, oferują więcej funkcjonalności, lepszy interfejs oraz mnóstwo integracji. Kupując system musimy być przygotowani na roczny kontrakt, który jest standardem w większości systemów. 

Powyższe dane pozwolą Ci oszacować, jakie koszty będziesz ponosić, gdy wielkość Twojej bazy będzie rosnąć razem z rozwojem Twojej firmy.

Koszty systemów towarzyszących 

Systemy towarzyszące będą nam potrzebne w zakresie funkcjonalności, których nie zapewnia system automatyzacji marketingu. W zależności od tego, co będziemy robić, możemy potrzebować: systemów do integracji (takich jak Make czy Zapier), Pop-upów, zaawansowanych formularzy, automatyzacji LinkedIn, raportowania, deanonimizacji ruchu. Za każdy z nich będziemy płacić od 100-400 zł/mies. Ten koszt powinien być względnie stały i rosnąć razem ze wzrostem skali ruchu na stronie dla systemów deanonimizacji, liczbą integracji dla integratorów, czy liczby kont na LinkedIn, które chcemy automatyzować. Na początek, bezpiecznie przyjąć koszt rzędu 1k PLN na miesiąc.

I tutaj ważne zastrzeżenie: wiele systemów automatyzacji oferuje bardzo szeroką gamę funkcjonalności, co możemy oceniać jako ich zaletę, bo nie będziemy musieli korzystać z dodatkowych narzędzi. Rekomendujemy jednak wstrzemięźliwość – prawie żaden system automatyzacji nie robi wszystkiego najlepiej. Wybierając główny system, kierujmy się tym, żeby jego najważniejsze funkcjonalności działały doskonale. W zakresie dodatkowych funkcji zazwyczaj systemy towarzyszące dostarczą nam lepsze efekty za porównywalną lub niższą cenę.

Koszty wdrożenia i obsługi systemu 

W tym przypadku, w grę wchodzi praca zespołu, który zajmie się wdrożeniem i utrzymaniem systemów. Jeżeli planujemy robić to wewnętrznie, to najlepiej byłoby znaleźć osobę z adekwatnym doświadczeniem lub skierować kogoś z zespołu, żeby zdobył niezbędną wiedzę, by móc się tym zajmować. Powinniśmy założyć ok. 0,5 etatu oraz, jeżeli weźmiemy kogoś bez doświadczenia, kilka miesięcy na naukę i zdobycie niezbędnych kompetencji. Czyli powinniśmy zabudżetować kwotę na poziomie 4-10 tys./mies. Jeżeli wdrażamy kolejne funkcjonalności systemu po kolei, to raczej ten koszt nie powinien istotnie rosnąć, pomimo wzrostu skali operacji w naszej firmie. Jeżeli zastanawiasz się, czy jest możliwe wdrożenie systemów i pozostawienie ich „samych sobie” to mamy złą wiadomośc. Automatyzacja marketingu żeby działać, wymaga ciągłego utrzymania.

Podsumowując: 

Nasz budżet przygotowując koszt automatyzacji może zmienić się istotnie, jeżeli istotnie wzrośnie baza kontaktów, z którą będziemy utrzymywać kontakt oraz jeżeli będziemy chcieli w krótkim czasie istotnie zwiększyć ilość pracy / obsługi systemu.

Jeżeli potrzebujesz stabilnego kosztu, możesz skorzystać z naszej oferty, która zawiera wszystko w jednej atrakcyjnej cenie i zapewni ci stabilność, SPRAWDŹ>>.

pakiet uslug automatyzacja marketingu flowmore


Koszt automatyzacji marketingu zależy od wielu czynników, takich jak rozmiar bazy kontaktów, wybór systemów towarzyszących oraz konieczność wdrożenia i ciągłej obsługi. Budżet może istotnie wzrosnąć, jeśli planujemy dynamiczny rozwój działań, zwiększenie liczby kontaktów lub rozbudowę zespołu. Kluczowe, by określić koszt automatyzacji jest skrupulatne zaplanowanie inwestycji, aby uniknąć niespodziewanych wydatków i zapewnić efektywność procesów. Jeśli stabilność kosztów jest priorytetem, warto rozważyć oferty kompleksowe, które mogą pomóc w utrzymaniu wydatków na stałym poziomie, jednocześnie gwarantując niezawodność i spójność działań marketingowych.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się o kosztach i czy nowoczesne rozwiązania automatyzacji marketingu mają sens
w Twoim biznesie B2B– daj nam znać
👇 

Zarezerwuj darmową konsultację

Umów się teraz

Podziel się artykułem z innymi

Facebook
LinkedIn
Scroll to Top