Marketing automation i email marketing: co je łączy?

Zacznijmy od tej bardziej skomplikowanej części duetu, czyli marketing automation. Zapewne wiesz już, co to automatyzacja marketingu, ale przypomnijmy tutaj dla pewności: to proces, w którym korzysta się z narzędzi i technologii do usprawnienia działań marketingowych, w tym automatycznego planowania postów czy newsletterów, a czasem także strategii, oraz wykonywania działań, którymi normalnie musiałbyś zająć się samodzielnie (np. analiza danych, ręczna segmentacja odbiorców) i monitorowania efektów prowadzonych kampanii. 

Email marketing i marketing automation mają wiele wspólnego i często są ściśle powiązane, a w wielu przypadkach właściwie nierozerwalne. Dlaczego? Jeszcze kilka lat temu mówiło się o schyłku newsletterów i przesycie informacji płynących do skrzynek odbiorczych użytkowników sieci. Ta druga kwestia się nie zmieniła, natomiast dobrym marketerom z pomocą przyszła właśnie automatyzacja marketingu, dzięki której są w stanie osiągnąć dużo więcej, niż opierając się wyłącznie na surowych danych i własnej intuicji. Dlaczego? Co takiego przynosi marketing automation? Mówiąc jak najprościej: analizę danych, personalizację maili i upłynnienie procesów. Ale chętnie opowiemy Ci o tym więcej!

jak wykorzystać marketing automation w kampaniach

Marketing automation a kampanie email marketingowe – do czego przyda Ci się MA w praktyce? Jak wykorzystać marketing automation w kampaniach?

Wiadomość powitalna

Zdarzyło Ci się kiedyś zapisać do newslettera i poza potwierdzeniem nie otrzymać już żadnej wiadomości? To kiepska praktyka, która sprawia, że bardzo szybko zapomina się o marce. W ten sposób firmy tracą też szansę na zaangażowanie odbiorcy w momencie, w którym relacja jest świeża. Skonfiguruj więc automatyczną wiadomość dla nowych subskrybentów, która zostanie im wysłana po zapisaniu się na listę mailingową. Może to być jeden mail lub przemyślana seria wiadomości powitalnych, w się przedstawisz, dostarczysz wartościowe treści (e-book czy poradnik, kody rabatowe, linki do ciekawych miejsc), oraz zaprosisz subskrybentów do dalszej interakcji z Twoją marką.

Jak zachowują się Twoi odbiorcy?

Marketing automation w kampaniach email marketingowych przydaje się też do innych działań, takich jak gromadzenie i analiza danych dotyczących tego, co robią Twoi odbiorcy po otwarciu maila (oraz czy w ogóle otwierają Twoje wiadomości). Wykorzystaj marketing automation do śledzenia zachowań subskrybentów, takich jak kliknięcia w konkretne linki, pobranie materiałów, dodanie produktów do koszyka po wejściu na stronę z newslettera itp. 

A to jeszcze nie koniec! Na podstawie tych akcji możesz uruchomić automatyczne wiadomości e-mail, które dostarczą dodatkowe informacje, rekomendacje lub oferty związane z tymi działaniami. Na przykład? Jeśli użytkownik dodał produkt do koszyka, ale nie sfinalizował zakupu, możesz wysłać mu automatyczną wiadomość przypominającą o porzuconym koszyku i oferującą rabat lub darmową wysyłkę. Tak, to działa – i to lepiej niż się spodziewasz.

Lead nurturing

Jeśli sprzedajesz produkty lub usługi o dłuższym cyklu sprzedaży (np. dość drogie kursy zawodowe czy subskrypcje z okresem próbnym), możesz wykorzystać marketing automation do tworzenia schematów lead nurturingu, czyli podgrzewania leadów. W takim procesie budujesz trwałą relację z klientem, stopniowo przekonując go do zakupu. Z marketing automation możesz zaplanować serię wiadomości e-mail, które zostaną automatycznie wysłane w określonych interwałach czasowymi, dostarczając potencjalnemu klientowi informacji o produkcie. Możesz zawrzeć tam case studies, opinie od dotychczasowych klientów, zachętę do zadania pytań w razie wątpliwości, czy argumenty zachęcające do zakupu. Jak wykorzystać marketing automation w kampaniach? Teraz wydaje się to proste.

odzyskiwanie i pozyskiwanie klientów dzięki email marketingowi

Odzyskiwanie klientów

Jeśli masz listę nieaktywnych subskrybentów lub klientów, możesz wykorzystać marketing automation do próby ich ponownego zaangażowania lub skłonić do wypisania się z newslettera (co z punktu widzenia marketingu wcale nie jest takie złe!). Przygotuj serię wiadomości e-mail, które będą wysyłane do nieaktywnych użytkowników w celu przypomnienia o Twojej marce, dostarczenia specjalnej oferty lub prośby o opinie.

Personalizacja treści

Wykorzystaj dane o subskrybentach, takie jak imię, preferencje (w jakich godzinach są zazwyczaj aktywni na Twojej stronie?), zainteresowania (jakie produkty przeglądali?) czy zachowania (odwiedzili Twoją stronę?) do personalizacji treści e-maili. Dobre narzędzia marketing automation umożliwiają wstawianie dynamicznych pól personalizacyjnych, które zostaną automatycznie wypełnione danymi odbiorcy. 

Wiesz już, jak wykorzystać marketing automation w kampaniach email marketingowych – teraz wystarczy przekuć tę wiedzę w praktyczne działania i obserwować, jak Twoje wyniki rosną. (A gdyby nie rosły – dzięki danym zbieranym przez MA szybko dojdziesz do tego, dlaczego taka sytuacja ma miejsce. Bardzo bezpieczna perspektywa, prawda?)