Marketing automation w e-commerce – podstawowe strategie
Segmentacja klientów i personalizacja
Narzędzia marketing automation pozwalają Ci na segmentowanie bazy klientów Twojej firmy na podstawie różnych, wybranych przez Ciebie kryteriów. Mogą być nimi: zachowania zakupowe, preferencje klientów, czy dane społeczno-demograficzne, takie jak wiek czy lokalizacja. Podział na takie segmenty pozwala Ci później dostarczyć odbiorcy spersonalizowaną ofertę, która odpowiada na konkretne potrzeby, i prowadzi do zwiększenia konwersji.
Rekomendacje produktów
Dzięki marketing automation, e-commerce Twojej firmy może proponować klientom produkty dopasowane do ich potrzeb. Po analizie zachowań zakupowych danego klienta, automatycznie rekomenduj wybrane pozycje ze sklepu. Im bardziej będą trafione, tym większa będzie ostateczna wartość koszyka, a co za tym idzie – zysk dla Twojego biznesu.
E-mail marketing
Co prawda jeszcze nie mamy możliwości zautomatyzować całych kampanii newsletterowych, ale większość powtarzalnych wiadomości może zrobić za Ciebie odpowiednie narzędzie. Powiadomienie o porzuconym koszyku, przypomnienie o ostatnio przeglądanych produktach, rekomendacja następnych zakupów czy potwierdzenie zamówienia – to wszystko może się dziać bez Twojego udziału. Takie spersonalizowane maile mogą przynieść większy zysk, przy mniejszym wkładzie pracy.
Powiadomienia push
Czy to w aplikacji, czy na Twojej stronie, czy w wiadomościach SMS klienta – powiadomienia push mogą się wyświetlać automatycznie, według Twoich wytycznych, właśnie dzięki marketing automation. W treści powiadomień informujesz w skrócie o nowościach, promocjach, zasadach wyprzedaży lub istotnych aktualizacjach. Powiadomienia push przyciągają uwagę bardziej skutecznie niż statyczne informacje na stronie.
Automatyczne zarządzanie kampaniami
Marketing automation w e-commerce pozwala Ci na odgórne ustawienie daty i godziny rozpoczęcia oraz zakończenia kampanii promocyjnych związanych np. z e-mail marketingiem, profilami w social media, czy dynamicznymi treściami na stronie,, a także wszystkich niezbędnych parametrów (możesz od razu zaprogramować na czas trwania kampanii powiadomienia, automatyczne wiadomości i pushe, wraz z informacją kiedy mają zostać wysłane). Potem pozostaje Ci obserwować, jak magia dzieje się sama, i w razie konieczności wprowadzać niezbędne zmiany optymalizujące kampanie.
Kampanie bazujące na cyklu życia klienta
Sam nie chcesz być witany jako nowy klient za każdym razem na stronie, na której kupujesz regularnie, prawda? A co, gdybyś za drugim razem zobaczył „witamy ponownie”, a po którychś zakupach „dzięki, że jesteś z nami”? Takie rozwiązanie możesz zaproponować swoim klientom. Marketing automation pozwala Ci wysyłać konkretne komunikaty na podstawie analizy danego klienta – tego, który raz wchodzi na stronę, jak duże robi zamówienia, czy nawet kiedy ma urodziny.
Bieżące informacje o stanie zamówienia
Aby uniknąć odpisywania na wiele zapytań w sprawie statusu zamówienia, możesz za pomocą marketing automation w e-commerce ustawić wysyłkę powiadomień za każdym razem, gdy zamówienie przejdzie do kolejnego etapu. Wydaje się to oczywiste, ale nie każdy o tym pamięta. Od przyjęcia zamówienia, aż do jego dostarczenia pod same drzwi: Twój klient na każdym etapie będzie otrzymywać wiadomości informujące o tym, gdzie znajduje się jego zamówienie i kiedy może się go spodziewać. Dzięki temu klienci będą mieli lepsze doświadczenie zakupowe, a dział obsługi klienta uniknie żmudnej pracy.
Zarządzanie programami lojalnościowymi
Jeżeli Twoja firma korzysta z programu lojalnościowego, marketing automation pomaga przy automatycznym naliczaniu punktów po złożeniu zamówienia oraz informowaniu klienta o stanie jego konta, np. poprzez zachęcanie do odebrania nagrody. Jeżeli organizujesz dodatkowe akcje dla klubowiczów, również dzięki marketing automation możesz wszystkich z łatwością o tym poinformować. Większe zaangażowanie – większe zyski.
Analiza wyników Twoich działań
Wykorzystując narzędzia marketing automation w e-commerce możesz znacznie usprawnić także sam proces kontrolowania efektów swojej pracy. Szczegółowe raporty z kampanii e-mail, powiadomień push, płatnych reklam, a wreszcie i współczynnik konwersji czy średnia wartość koszyka – wszystkie te dane możesz otrzymać w przystępnej formie, podane Ci na talerzu.
Marketing automation a e-commerce – kiedy wprowadzić automatyzację?
W przypadku automatyzacji marketingu obowiązuje zasada: im wcześniej, tym lepiej. Jeżeli dopiero zaczynasz z e-commerce lub nie jesteś pewien, czy marketing automation w e-commerce jest dla Twojego biznesu – wypróbuj na początek najbardziej kluczowe funkcje, takie jak śledzenie zamówienia czy rekomendacje produktów. Stopniowo nauczysz się korzystać z narzędzi do automatyzacji marketingu i naturalnie zaczniesz wdrażać kolejne funkcje, takie jak analiza przepływu leadów, czy automatyczne grupowanie użytkowników i personalizacja treści.