Jak wykorzystać marketing automation do personalizacji komunikacji z klientami?

Jak wykorzystać marketing automation do personalizacji komunikacji z klientami?

Dobra relacja z klientem to taka, w której klient czuje się widziany, zrozumiany i ważny. Nie chce być statystyką, szybkim zyskiem, częścią wielkiej bazy danych. Skuteczny marketing to taki, w którym treści i komunikacja są maksymalnie spersonalizowane, tak aby budzić przeczucie, że dany produkt czy usługa zostały stworzone właśnie dla niego. Możesz zająć się tym ręcznie, samodzielnie, ale zdecydowanie lepszą opcją będzie sięgnięcie po rozwiązania marketing automation w personalizacji komunikacji z klientem.

W jaki sposób marketing automation pozwala spersonalizować treści?

Wielką przewagą marketingu zautomatyzowanego jest jego oparcie na AI oraz technologii Machine Learning. Dzięki zaawansowanym algorytmom zgromadzone dane są kompleksowe i aktualne, a wynikające z nich analizy – oparte na tysiącach innych, skutecznych case’ów. Marketing automation pozwala przewidzieć zachowania klientów, prognozować ich reakcje i na tej podstawie proponować konkretne oferty, co jest już prostą drogą do personalizacji treści i komunikacji.

Segmentuj na podstawie zachowań

Dzięki zaawansowanej analizie zachowań Twoich klientów, możesz dokonać segmentacji nie tylko o teoretyczne dane takie jak wiek czy lokalizacja, ale również w oparciu o ich zachowania i style zakupowe. 

W jaki sposób dany klient wchodzi w interakcje na stronie? Czy spędza dużo czasu na własny research? A może korzysta z gotowych propozycji, ufając ekspertom? Czyta ofertę od deski do deski, czy od razu kieruje się do konsultanta? 

Te wszystkie zachowania sprawiają, że jedni klienci będą potrzebować innego podejścia, niż drudzy. Tworząc grupy podobnych konsumentów możesz później adekwatnie dopasować komunikację, tak aby podnieść konwersję nie tylko dla części klientów, ale dla wszystkich.

Wejdź w dialog z klientem i reaguj

Przestaw się z komunikacji pasywnej na aktywną. Reaguj na akcje klienta, odpowiadaj na jego działania. Stwórz dynamiczne, spersonalizowane kampanie. Zaproponuj promocję na urodziny klienta, pogratuluj rocznicy pierwszego zakupu, podziękuj za otwarcie konkretnych treści, zaproponuj ofertę związaną z wybraną przez odbiorcę kategorią. Możesz zaplanować skomplikowane sekwencje komunikatów, które sprawią wrażenie, że towarzyszysz mu przez cały proces zakupu.

Testuj personalizowane treści

Z pomocą marketing automation przeprowadzaj testy A/B, które pomogą Ci porównać, dla jakiej przygotowanej grupy, jakie treści spisują się najlepiej. Porównaj te dedykowane komunikaty z ogólnymi, sprawdzaj nowe zabiegi, a analiza przeprowadzona w ramach automatyzacji marketingu pozwoli Ci dobrać dla klienta najlepsze rozwiązanie.

Wykorzystuj zebrane informacje

Twoi klienci dzielą się z Tobą informacjami o sobie – wykorzystuj je do personalizacji! Zwróć się do odbiorcy imieniem na początku maila czy w SMSie, a komunikacja będzie odbierana jako bardziej osobista. Oczywiście nie musisz wpisywać ich ręcznie, wykonają to za Ciebie odpowiednie narzędzia. Korzystaj też z innych informacji, którymi klient się z Tobą podzielił, ale w granicy rozsądku – chcesz wzbudzić jego sympatię, ale i utrzymać zbudowane zaufanie.

Zatrudnij wirtualnego asystenta

Podstawowe informacje, FAQ czy formularze to coś, czym mogą zająć się chatboty. Asystent-robot na stronie to dla klienta możliwość zadania niezobowiązujących pytań, co budzi pierwsze zaangażowanie. Pozwól, alby to chatbot przeprowadził klienta przez proces zamówienia, stworzył dla niego rekomendacje czy pomógł w wyborze usługi lub produktów. Robot czy nie, rozmowa często jest milej widziana niż tekst na stronie.

Buduj długotrwałe relacje i przypominaj o sobie

Dzięki marketing automation wiesz, którzy klienci od dawna nie wchodzili na stronę Twojej firmy. Przygotuj dedykowaną kampanię, która ponownie zaprosi ich do skorzystania z Twoich usług. Taka personalna forma przypomnienia sprawdzi się lepiej, niż generyczna wiadomość newsletterowa.

Mów do klientów lokalnie

Wiele usług może nie mieć szans na konwersję, jeśli klient znajduje się… za daleko. Skracanie dystansu w komunikacji to jedno, ale proponowanie klientowi usług w jego okolicy czy informowanie o lokalnych promocjach i wydarzeniach to strzał w dziesiątkę. Ogranicz kampanie do konkretnych obszarów, jeśli dany produkt czy usługa tego wymagają.

Marketing automation w personalizacji komunikacji z klientami. Zapytaj klienta o zdanie

Marketing automation w personalizacji komunikacji z klientami nie zdziała niczego, jeśli nie wiesz, czego konsumenci oczekują od Twojej firmy. Nic tak nie udowodni, że słuchasz swoich odbiorców, jak odpowiadanie bezpośrednio na ich feedback. Wykorzystaj automatyczne e-maile z prośbą o informację zwrotną na temat usług czy recenzję produktów. Pokazanie, że zdanie konsumenta jest dla Ciebie ważne buduje zaufanie, ale i dostarcza Ci cennych informacji z pierwszej ręki.

Pamiętaj, że marketing automation to narzędzie, które możesz wykorzystać do jak najlepszego targetowania klienta i zbudowania z nim bliskiej relacji. Korzystaj z dostępnych funkcji, aby poznać potrzeby odbiorców, specyficzne dla branży, i wprowadź je do swojego biznesu.

Zarezerwuj darmową konsultację

Umów się teraz

Podziel się artykułem z innymi

Facebook
LinkedIn
Scroll to Top