Jak marketing automation wpływa na ROI kampanii marketingowych?

Jak marketing automation wpływa na ROI kampanii marketingowych?

W jaki sposób automatyzacja marketingu może wpłynąć korzystnie na zwrot z inwestycji, czyli ROI? Jakie narzędzie pozwalają zwiększyć efekty i jak je monitorować? Wiele funkcji proponowanych przez marketing automation wpływa pozytywnie zarówno na klienta Twojego sklepu, jak i procesy, które za nim stoją, co przekłada się bezpośrednio na większy zysk przy mniejszej sile roboczej. Średni ROI dla marketing automation to 5,44$ na każdy wydany 1$.

Automatyzacja marketingu a ROI – CX, czyli customer experience

Personalizacja komunikacji

Klienci lubią wiedzieć, że ich preferencje i indywidualne potrzeby są wysłuchane. Personalizacja treści na podstawie zachowań klienta i historii jego zakupów pozwalają podnieść zadowolenie odbiorców, sprawić, że czują się zauważeni i chętniej skorzystają z usług Twojego biznesu. Dodatkowo bardziej prawdopodobne jest, że do niego wrócą.

Lead nurturing

Możesz wykorzystać narzędzia marketing automation, aby przeprowadzać swoich klientów przez proces zakupowy. Dostarczaj im spersonalizowane treści na konkretnych etapach, tak, żeby w odpowiednim momencie otrzymali niezbędne informacje. Dzięki temu zwiększysz konwersję zarówno jednorazowo, jak i długoterminowo.

Targeting dzięki segmentacji

Podziel swoją bazę klientów na segmenty charakteryzujące się cechą, która ma znaczenie przy personalizacji treści. Dzięki temu możesz lepiej trafić w target, dostosować oferty i przedstawić klientom właściwe treści, dzięki czemu kampanie będą bardziej skuteczne i znacznie zmniejszysz budżet stracony na nieudane akcje.

Komunikacja multichannel

Spraw, aby Twoi klienci mogli otrzymywać informacje na temat Twojego sklepu tam, gdzie spędzają najwięcej czasu. E-maile, SMSy, powiadomienia push, social media – wykorzystaj marketing automation do tego, aby zwiększyć swoją widoczność i pozyskać nowe leady, a starych klientów zaprosić do siebie ponownie.

Oszczędzaj na procesach

Skuteczna optymalizacja

Wiele procesów marketingowych, które wykonujesz ręcznie, może odbywać się automatycznie. Po postawieniu odpowiedniego systemu, możesz zapomnieć o czymś takim jak manualne wysyłanie e-maili i komunikatów, przygotowywanie raportów czy zarządzanie poszczególnymi etapami kampanii. Automatyzacja tych działań pozwala zaoszczędzić sporo czasu, a co za tym idzie — zasobów Twojej firmy, wpływając pozytywnie na ROI poprzez zmniejszenie kosztów inwestycji.

Automatyzacja powiadomień

Informuj klientów o nowościach, aktualnych promocjach, ostatnich sztukach produktów i zmianach w usługach za pomocą automatycznych powiadomień w czasie rzeczywistym. Dzięki temu odbiorcy dowiedzą się o aktualnościach natychmiast i bardziej prawdopodobne jest, że przekonają się do natychmiastowych zakupów.

Testy A/B

Wykorzystaj marketing automation do przeprowadzenia za Ciebie testów A/B. Porównaj różne wersje treści za pomocą automatyzacji i otrzymaj wyniki w przejrzystej formie, podczas kiedy Twój czas poświęcony jest ważniejszym procesom. Dzięki tym danym zoptymalizujesz kampanię przy minimalnym wysiłku.

Szybsze generowanie raportów

Automatycznie wygeneruj analizy i raporty z podjętych działań. Skuteczność kampanii, konwersja czy zdobyte leady – MA pozwoli Ci zdobyć te raporty w kompleksowej formie, bez konieczności przeklikiwania się przez wiele stron danych.

Jak mierzyć ROI z marketing automation?

Zysk z wprowadzenia automatyzacji marketingu w Twojej firmie możesz zbadać poprzez proste porównanie. Sprawdź, o ile zwiększyły się zyski z e-commerce, ile przybyło nowych klientów i jak bardziej adekwatne są Twoje kampanie. Porównaj okres przed wprowadzeniem marketing automation i po konkretnym czasie po wprowadzeniu. Pamiętaj jednak, że wiele funkcji MA potrzebuje czasu, aby przekształcić się w bezpośredni zysk, dlatego lepiej przeprowadzić taką analizę dopiero np. po kilku miesiącach.

Jakich efektów się spodziewać?

Niektóre efekty automatyzacji marketingu zauważysz od razu, np. powiadomień push czy e-mail marketingu. Inne elementy, które skupiają się głównie na dobrym samopoczuciu Twojego klienta, przyniosą zysk w formie lojalności klienta, czyli niekoniecznie przy pierwszym zakupie, ale zapewniając, że będą następne. Z kolei wyniki działań optymalizujących procesy zauważysz, kiedy zaoszczędzony czas przełoży się na dodatkowe działania przynoszące zysk, na które wcześniej Twoja firma nie miała zasobów. Dlatego pamiętaj, aby mierząc ROI z marketing automation, patrzeć na nie kompleksowo.

Proces zwiększania zwrotu z inwestycji w marketing automation jest długotrwały, ponieważ dotyczy wielu obszarów marketingu, jednak łatwo jest zaobserwować, jak wprowadzone zmiany usprawniają Twoją firmę i zachęcają klientów do zakupu.

Zarezerwuj darmową konsultację

Umów się teraz

Podziel się artykułem z innymi

Facebook
LinkedIn
Scroll to Top