Idealny zespół do wdrożenia automatyzacji marketingu – kogo angażować?

Zespol do wdrozenia automatyzacji marketingu

Wdrożenie systemu automatyzacji marketingu wymaga kompleksowych i zróżnicowanych kompetencji. Jakich? Zapoznaj się z treścią artykułu poniżej i przekonaj się, czy jesteś przygotowany na wdrożenie nowoczesnego marketingu.

Co operacyjnie musimy zrobić, żeby wdrożyć system automatyzacji?

By wdrożyć system automatyzacji marketingu musimy krok po kroku przejść przez kilka etapów operacyjnych. Co należy zrobić? Trzeba po kolei:

  • Skonfigurować system
  • Przygotować bazy danych
  • Przygotować komunikację
  • Przygotować materiały merytoryczne
  • Przygotować kampanię i je poprowadzić.

Nie wykonamy powyższych kroków bez odpowiedniej wiedzy na temat: 

  • naszych celów
  • określenia zaangażowania zespołu i jego roli
  • procesu marketingowo-sprzedażowego
  • pól w bazie danych
  • posiadanych aktywów marketingowych
  • kanałów wejścia
  • kanałów wyjścia
  • posiadanych systemów
  • realizowanych aktualnie sekwencji komunikacyjnych
  • scoringu
  • person
  • produktów
  • posiadanych baz danych 
  • konkurencji
  • historycznych doświadczeń 
  • aktualnych ścieżek działania.

A żeby to było możliwe, musimy zgromadzić w zespole osoby odpowiedzialne za:

  • decyzje – mogą podjąć decyzje na temat brakujących informacji oraz, np. na temat harmonogramu kampanii;
  • sprzedaż – posiadające wiedzę na temat procesu, segmentów klientów i ich potrzeb oraz odpowiedzialne za obsługę kontaktów przychodzących;
  • bazy danych – mają dostępy, możliwość eksportu, zmian; 
  • integracje – posiadające możliwość łączenia systemów, wprowadzania zmian na stronie i domenie;
  • kampanie płatne – prowadzenie kampanii za pomocą systemów reklamowych Meta Ads, LinkedIn Ads, Google Ads, itp.;
  • grafiki – tworzenie aktywów graficznych i wideo;
  • treści pisane – tworzenie treści merytorycznych nadających się do publikacji;
  • Social media – tworzenie, dodawanie i moderowanie postów, obsługa profili;
  • kalendarz publikacji i kampanii – decyzje na temat kolejności prowadzenia i realizowania działań w poszczególnych kanałach;
  • oferty i promocje – specjalne oferty i kampanie marketingowe oraz sprzedażowe;
  • wydarzenia – konferencje, targi, szkolenia.

To nie muszą być różne osoby. Mogą to być też osoby spoza organizacji (dostawcy, freelancerzy). W praktyce są to przedstawiciele działu sprzedaży (osoby zarządcza i operacyjna) oraz różne osoby z marketingu (typowo 1-2 osoby z organizacji i podwykonawcy/agencje).

Osoby potrzebne do wdrożenia automatyzacji

Oprócz tych osób potrzebujemy oczywiście wybrać osoby odpowiedzialne za wdrożenie automatyzacji. Tutaj potrzebne są nam specjaliści o różnych kompetencjach.

Kompetencje strategiczne

Są niezbędne w szczególności na początku, umożliwiają przygotowanie właściwej struktury systemu, wyboru najbardziej wartościowych zastosowań i adekwatnych narzędzi; tych kompetencji nie potrzebujemy dużo, natomiast są one najrzadsze i najbardziej wartościowe, ponieważ mają oparcie w wieloletnim doświadczeniu i całościowym zrozumieniu tematu automatyzacji.

Kompetencje taktyczne 

Są niezbędne głównie na etapie wdrożenia narzędzi oraz później gdy uruchamiamy poszczególne zastosowania; ich istotą jest zarządzanie projektem, co obejmuje planowanie, zlecanie, koordynowanie i rozliczanie prac, związanych z uruchomieniem i wykorzystaniem systemu; mają one sens ponieważ dzięki nim, wdrożenie trwa 1 msc, zamiast 6 msc, a uruchomienie poszczególnych zastosowań 3 msc, zamiast 12;

Kompetencje operacyjne 

Są niezbędne na każdym etapie pracy z systemem i ich istotą jest umiejętność pracy z systemami, znajomość ich funkcji; osoby operacyjne przekładają plany kampanii i automatyzacji, na funkcje systemu, większość czasu spędzając przed właściwymi systemami; w praktyce trudno jest znaleźć jedną osobę która posiadałaby wszystkie kompetencje operacyjne (jedynie dedykowani specjaliści od automatyzacji z dużym doświadczeniem); oprócz systemów wspierających, w samych tylko funkcjach głównego systemu automatyzacji; 

Kompetencje kreatywne 

Są niezbędne do przygotowania skutecznych schematów kampanii oraz kontentu który będzie w nich wykorzystywany. W pełni wdrożony systemu automatyzacji umożliwia jednoczesne prowadzenie dziesiątek a nawet setek kampanii, natomiast żeby było to możliwe, trzeba te kampanie efektywnie wytwarzać i iterować.

Wdrożenie automatyzacji możemy zrobić własnymi zasobami, jeżeli posiadamy, czy pozyskamy kompetentny zespół, lub ze wsparciem agencji (takiej jak Flowmore>>) lub także za pomocą freelancerów. Projekty wdrożeniowe prowadzone przez Flowmore typowo angażują razem 5-10 osób o powyższej wiedzy i wyliczonych kompetencjach.

Zarezerwuj darmową konsultację

Umów się teraz

Podziel się artykułem z innymi

Facebook
LinkedIn
Scroll to Top