Automatyzacja pozwala na efektywne zarządzanie komunikacją z klientami – tymi obecnymi i tymi potencjalnymi, a raczej przyszłymi oraz na automatyczne wykonywanie określonych zadań, np. wysyłkę newsletterów, czy wreszcie – zbieranie danych.
Marketing automation – co to jest? Jak działa?
Marketing automation to strategia, która opiera się na automatyzacji procesów zachodzących w obrębie firmy – mogą to być kampanie reklamowe, e-mail marketing czy personalizowanie doświadczeń użytkownika zachodzących w obrębie CMS. Wiesz już zatem, że MA automatyzuje pewne procesy, ale czy wiesz, do czego tak naprawdę służy? Co to jest automatyzacja marketingu to jedna sprawa, ale po co jest?
Głównym celem marketing automation jest zwiększenie efektywności działań marketingowych poprzez optymalizację procesów i personalizację komunikacji. Narzędzia do marketing automation umożliwiają gromadzenie danych o użytkownikach, ich zachowaniu i preferencjach, co z kolei pozwala na tworzenie bardziej ukierunkowanych i spersonalizowanych kampanii. A jeśli jeszcze nie wiesz, to zdradzamy – personalizacja jest aktualnie jednym z największych trendów w marketingu internetowym i pozwala przyciągnąć do siebie zmęczonych wtórnymi, powtarzalnymi, ogólnymi treściami klientów.
Na czym polega marketing automation?
W praktyce marketing automation może obejmować wiele różnych działań, takich jak:
- automatyczne wysyłanie wiadomości e-mail (a także całych kampanii e-mail marketingowych, newsletterów, powiadomień o porzuconym koszyku czy maili remarketingowych),
- Personalizowanie dostępnych ofert pod kątem potrzeb i oczekiwań konkretnego klienta,
- tworzenie baz kontaktów i zarządzanie listami mailingowymi,
- automatyczne odpowiedzi na zapytania (np. w formie chatbota),
- śledzenie i analizowanie wyników kampanii,
- integracja z innymi narzędziami marketingowymi, takimi jak CRM (Customer Relationship Management) czy systemy zarządzania treścią (CMS – to na przykład WordPress czy Presta).
Kluczowym elementem marketing automation jest wykorzystanie tzw. workflows (po polsku czasem zajdziesz ten termin jako “przepływ pracy”, jednak nie oddaje to w stu procentach idei workflow) lub sekwencji działań, które są zaprogramowane w systemie i wykonywane automatycznie na podstawie określonych warunków. Brzmi mało jasno? Żaden problem, wyjaśnijmy to na przykładzie.
Wyobraźmy sobie, że użytkownik wykonuje określoną akcję, np. wypełnia formularz na stronie internetowej. W zwykłym procesie to ty lub osoba odpowiedzialna za obsługę odpowiedzi z formularza zajmiecie się odpowiedzią na zapytanie ofertowe umieszczone w formularzu – ale nie musi tak być. Klient może automatycznie otrzymać spersonalizowaną wiadomość e-mail z ofertą czy wstępną odpowiedzią – wszystko dostosowane do jego potrzeb i etapu w procesie zakupowym. To właśnie magia marketing automation.
Oczywiście to jeszcze nie wszystko – MA to dużo bardziej obszerna technologia, która daje Ci mnóstwo możliwości i otwiera drzwi do dużo skuteczniejszego marketingu. Jedną z największych zalet marketing automation jest możliwość targetowania swoich treści oraz działań do konkretnych grup użytkowników – nazywamy to personalizacją. Wszystko za sprawą takich funkcjonalności jak segmentacja użytkowników, czyli podział osób z Twojej grupy odbiorców na mniejsze kategorie. W jaki sposób przeprowadza się taką segmentację?
Kluczem marketing automation jest zbieranie danych, ich analiza i skuteczne wykorzystanie w praktyce. To właśnie za ich sprawą możesz dzielić swoich użytkowników na grupy o różnych zainteresowaniach, preferencjach czy poziomach aktywności, i na tej podstawie pokazywać im odpowiednie treści na przestrzeni całego procesu zakupowego.
Warto też wspomnieć przy pytaniu "Co to jest marketing automation) o narzędziach automatyzacji – poświęciliśmy im osobny wpis, ale trudno mówić o MA, nie mówiąc nic o systemach, które pozwalają na pełne wykorzystanie możliwości tej technologii. Za sprawą takich narzędzi jak SharpSpring, HubSpot czy Pardot możesz zbierać, analizować i wykorzystywać informacje dotyczące Twoich użytkowników w możliwie efektywny sposób, wnosząc swoje działania marketingowe na nowy poziom. Wiele z tych narzędzi ma swoje unikalne funkcjonalności – niektóre będą lepsze dla sprzedaży B2B, inne dla B2C. Warto wiedzieć, na czym najbardziej Ci zależy, aby maksymalnie odkryć potencjał MA.
Dla kogo i kiedy?
Wiesz już, co to jest marketing automation oraz jak działa. Teraz przyjrzymy się temu, dla kogo takie działania będą użyteczne.
Marketing automation jest szczególnie przydatny w przypadku prowadzenia długotrwałych kampanii, które wymagają regularnej komunikacji z klientami, śledzenia ich zachowań i dostarczania odpowiednich informacji w odpowiednim czasie. Brzmi trochę abstrakcyjnie, ale nic bardziej mylnego – automatyzacja marketingu to szereg bardzo logicznych, przemyślanych działań, dzięki którym możesz zaoszczędzić czas i zasoby, a także poprawić skuteczność kampanii oraz zwiększyć zaangażowanie i lojalność klientów.
Automatyzacja marketingu jest świetnym narzędziem w odpowiednich rękach. Nie należy do najprostszych w obsłudze działań, dlatego często warto skorzystać z zewnętrznej pomocy specjalistów. Jest za to skalowalna i elastyczna, sprawdzi się więc zarówno w niewielkich firmach, jak i tych większych, a także w trakcie dynamicznego rozwoju. Wiele firm B2B skorzysta na wprowadzeniu marketing automation do swoich działań reklamowych – jeśli na przykład działasz w branży produkcyjnej czy technologicznej, z MA dużo lepiej zrozumiesz potrzeby swoich klientów i dotrzesz do właściwych grup odbiorców z odpowiednimi treściami. Podobnie w przypadku start-upów z różnych dziedzin oraz agencji usługowych (np. marketingowych), a także w e-commerce – wszystkie te branże wymagają odpowiedniej automatyzacji działań, aby uzyskać oczekiwane efekty i nie przepalać budżetu ani zasobów.
Co to jest marketing automation? Podsumujmy na koniec, dlaczego warto korzystać z marketing automation:
- Automatyczne wysyłanie wiadomości e-mail;
- Personalizowane oferty i rekomendacje;
- Zarządzanie listami klientów;
- Automatyczne odpowiedzi na zapytania;
- Lead nurturing (czyli tzw. “Podgrzewanie” czy też “dokarmianie” leadów – przekonywanie ich do zakupu);
- Segmentacja klientów;
- Personalizacja treści i komunikacji;
- Analiza i raportowanie.
Samodzielne wdrożenia systemów marketing automation nie należą do najprostszych. Wiesz, że w ponad 70% przypadków kończą się niepowodzeniem? Chcemy to zmienić. Poznaj Flowmore i uzyskaj dostęp do zespołu ekspertów marketing automation skoncentrowanych na Twoim sukcesie!