Istota marketingu SMSowego. Jak działa? Czy w ogóle warto?

Wiadomości SMS to prosty i bezpośredni sposób dotarcia do potencjalnych klientów. Dzięki nim możesz przekazać krótki, ale istotny przekaz, bezpośrednio na ich smartfony. To wyjątkowo skuteczne narzędzie w komunikacji  –  i mówimy to na podstawie statystyk:

  • 80.5% klientów wyświetla otrzymaną wiadomość w ciągu pięciu minut od otrzymania jej (a ⅓ w zaledwie 60 sekund!). 
  • Statystycznie, użytkownicy sprawdzają swoją skrzynkę SMS częściej niż jakąkolwiek inną aplikację (Nawet częściej niż social media)
  • 71% badanych konsumentów zasubskrybowało otrzymywanie wiadomości SMS-owych od firm w ciągu ubiegłego roku (2022).

Te liczby potwierdzają, że marketing SMSowy jest jednym z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do klientów  –  także w branży B2B.

Dodatkowo warto wspomnieć o tym, że aktywnie obserwujemy zmiany w natężeniu SMS marketingu. Kontakt dedykowany wcześniej wyłącznie skrzynkom mailowym (sprawdź też nasz wpis o generowaniu leadów przez email) zaczyna przenosić się do świata wiadomości tekstowych, a marketing B2B zdecydowanie może na tym skorzystać. Co więcej, według Finances Online w 2023 roku ma zostać wysłanych 3.5 tryliona wiadomości SMS o charakterze biznesowym (dla kontekstu  –  w 2019 roku było to 2,5 tryliona).

Wskazówka: Jeśli rozważasz SMS marketing, przyda Ci się segmentacja marketingu. Z jej wsparciem podzielisz odbiorców na podstawie takich czynników jak: branża, rozmiar firmy, dotychczasowe działania. Pozwoli Ci to tworzyć adekwatne wiadomości, które rzeczywiście trafią do poszczególnych grup.

Zastosowania SMS marketing w B2B

  1. SMSy informujące o rabatach i zniżkach są podstawowym zastosowaniem marketingu SMS. Takie wiadomości powinny zawierać jasne informacje o promocji oraz warunki skorzystania z niej. Dobrze je spersonalizować, nawiązując do relacji, jaką Twoja firma ma z danym partnerem biznesowym.
  2. SMSy mogą być używane do przypomnienia klientom o zaplanowanych rozmowach lub spotkaniach, co może zwiększyć liczbę odbytych spotkań  –  mowa tu np. o umówionych konsultacjach przed potencjalną decyzją o zakupie.
  3. Firmy B2B mogą wykorzystać SMSy do informowania klientów firmowych o zmianach w dostępności produktów lub w statusie zamówienia.
  4. SMSy są też doskonałym narzędziem do budowania programów lojalnościowych. Można przesyłać członkom programu oferty i promocje dostępne tylko dla nich. Biorąc pod uwagę, że część produktów B2B jest niedostępna w określonych cenach dla klientów detalicznych, zastosowanie strategii „klubu” będzie świetnym pomysłem, który SMS marketing podkreśli.
  5. SMSy z informacją o nadchodzących płatnościach lub nieuregulowanych rachunkach są przydatne, zwłaszcza w branżach finansowych.

Najlepsze praktyki w marketingu SMS w B2B

Planując kampanię SMS w branży B2B, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych kwestii, wśród których na pierwszym miejscu pozostaje personalizacja SMSów (np. poprzez uwzględnienie imienia adresata)  –  to skuteczny sposób na zwiększenie zainteresowania wysyłanymi do klientów wiadomościami. 

Radzimy też nie zalewać klientów wiadomościami SMS  –  zamiast tego należy zachować umiar i dbać o wartościową komunikację. Przed rozpoczęciem kampanii koniecznie jasno określ cele wysyłanych wiadomości: mają charakter informacyjny? A może chcesz z ich pomocą zachęcać do zakupu? Przypomnieć o spotkaniu czy o wygasającej umowie?

Marketing SMS w B2B: podsumowanie

Marketing SMS w branży B2B jest skutecznym narzędziem komunikacji z klientami. Odpowiednio zaplanowana i przemyślana kampania SMSowa może przynieść znakomite rezultaty, zwiększając zaangażowanie klientów i generując sprzedaż. Warto jednak pamiętać o przestrzeganiu zasad odpowiedniej komunikacji SMS oraz ochronie danych osobowych klientów.