Nadrzędnym celem każdej firmy produkcyjnej jest sprzedaż. Aby działać efektywnie, czyli
zdobywać i utrzymywać klientów oraz generować atrakcyjne zyski, trzeba nieustannie analizować
rynek. W pozyskiwaniu cennych informacji o klientach pomaga marketing automation. System
monitoruje wszystkie aktywa marketingowe, zbiera dane i przestawia je w jednym miejscu. Jak
zrozumieć klienta? Jakie informacje możesz zyskać dzięki marketing automation? Przedstawiamy
5 cennych wskazówek dla firm produkcyjnych.

Na jakim etapie procesu sprzedażowego znajduje się klient?

Dzięki marketing automation dowiesz się, na jakim etapie ścieżki zakupowej znajduje się Twój
klient. Ścieżka zakupowa to droga, jaką musi przejść potencjalny konsument, zanim ostatecznie
zdecyduje się na zakup konkretnego produktu. Pierwszym etapem procesu jest budowanie
świadomości – klient uświadamia sobie, że ma potrzebę, którą musi zaspokoić, dlatego zaczyna
poszukiwać rozwiązań. Drugi etap to rozważanie – klient zastanawia się, czy dane rozwiązanie jest
dla niego, porównuje produkty, szuka sprzedawcy, sprawdza opinie itd. Kiedy uda mu się ustalić
niezbędne informacje, przechodzi do ostatniego etapu, czyli zakupu.
Aby efektywnie wykorzystywać ścieżkę zakupową klienta, należy zbudować wokół niej wszystkie
aktywa marketingowe – innymi słowy, zawrzeć informacje z różnych etapów ścieżki zakupowej w
poszczególnych kanałach, np. poradnik dla kupującego na blogu firmowym, szczegółową zakładkę
o nas, newsletter z promocjami i wskazówkami, reklamy produktowe itd. System marketing
automation, analizując wszystkie aktywa marketingowe, pozyska informacje dotyczące tego, na
jakim etapie ścieżki znajduje się dany klient. To pozwoli Ci zareagować w czasie rzeczywistym,
czyli przedstawić odbiorcy treści, których aktualnie szuka i w ten sposób pomóc mu przejść do
kolejnego etapu procesu zakupowego.

Jakim produktem jest zainteresowany?

Duże znaczenie w pozyskiwaniu klientów i generowaniu wyższej sprzedaży ma personalizacja
treści marketingowo-sprzedażowych. Większość klientów, zarówno indywidualnych, jak i B2B,
przyznaje, że chętniej podejmie się współpracy z firmą, która komunikuje się w sposób
indywidualny i przedstawia dopasowane rozwiązania.
Marketing automation może dostarczyć Ci informacje dotyczące tego, jakie produkty interesują
danego klienta. Jest to możliwe dzięki analizie zachowań odbiorcy na stronie – system monitoruje,
jakie podstrony sprawdza klient, o jakich produktach czyta itd. To daje jasną informację na temat
jego preferencji zakupowych. Bazując na niej, możesz skonstruować rzeczową, dopasowaną,
spersonalizowaną komunikację marketingowo-sprzedażową, która wspomoże klienta w podjęciu
decyzji o zakupie.

analiza wyników jak zrozumieć klienta marketing automation

Z jakiej branży jest Twój klient?

Twoja strona internetowa powinna być zbudowana w taki sposób, aby odbiorca mógł znaleźć na
niej informacje relewantne dla danej branży. Jeśli firma zajmuje się produkcją kauczuku, to na jej
stronie powinny znaleźć się informacje wartościowe z punktu widzenia klientów z branż
motoryzacyjnej, budowlanej i innych.
Marketing automation, analizując aktywność odbiorcy na stronie internetowej, pokaże Ci, kim jest
Twój klient i jakich rozwiązań poszukuje. Możesz wykorzystać te informacje do tego, by zaproponować mu dopasowaną ofertę sprzedażową, prezentując się jako ekspert w danej
dziedzinie. Możesz przedstawić mu referencje od firmy działającej w tej samej branży,
dotychczasowe projekty z tej samej dziedziny, czy też dedykowane rozwiązania.

Kto odwiedza Twoją stronę?

Twoja strona powinna uwzględniać treści przeznaczone dla różnych decydentów – wpisy blogowe,
pytania i odpowiedzi itd. Klient, poruszając się po witrynie, wyraźnie da znać, do jakiej grupy
decydentów się zalicza i jakie treści go interesują.
System automatyzacji pozwoli Ci zidentyfikować odbiorcę jeszcze zanim ten wykona jakakolwiek
interakcje z Twoją firmą. Dzięki temu lepiej przygotujesz się do kontaktu z potencjalnym klientem i
zwiększysz swoje szanse na sukces, czyli domknięcie sprzedaży.

Czy zapewniasz odpowiednie sposoby interakcji?

Potencjalni klienci często mogą czuć się zagubieni, zwłaszcza jeśli znajdują się na początku swojej
ścieżki zakupowej. Twoją rolą jest wspomóc klienta ja każdym etapie drogi poprzez umożliwienie
mu interakcji z Twoją firmą. Możesz wykorzystać do tego starannie zbudowany formularz
kontaktowy, live chat, chatbota czy mailing. We wszystkim pomoże Ci marketing automation.
Informacje to cenny zasób Twojego biznesu! Zadbaj o to, aby Twoja strona internetowa
uwzględniała informacje wartościowe z punktu widzenia klienta znajdującego się na dowolnym
etapie ścieżki zakupowej. Nie bój się wdrożyć automatyzacji. Marketing automation to przyszłość
Twojej firmy produkcyjnej! Na podstawie informacji pozyskanych przez system będziesz mógł
tworzyć bardziej dopasowane oferty, odpowiadać na potrzeby klientów w czasie rzeczywistym,
prowadzić lepszą komunikację marketingowo-sprzedażową i odpowiednio optymalizować swoją
stronę internetową. Dzięki temu zyskasz nowych klientów, utrzymasz obecnych, podniesiesz
sprzedaż i zapewnisz swojej firmie stabilną pozycję na rynku!