Automatyzacja procesów marketingowych umożliwia reagowanie na wszystkie zachowania klientów w czasie rzeczywistym, również te mniej pożądane.

Czym jest Marketing Automation?

Szacowany czas czytania: 4 minuty

Marketing Automation – ile razy słyszałeś/słyszałaś to hasło? Brzmi dalej jak czarna magia? I o co w ogóle w tym wszystkim chodzi? Na co to komu… Kiedyś tego nie było! No nie było, ale czy nie lepiej ułatwiać sobie życie?

Co jeśli Ci powiemy, że można zautomatyzować komunikację z klientami, a co więcej – dopasować przekaz do konkretnej grupy odbiorców? To dopowiemy jeszcze więcej, narzędzia Marketing Automation same grupują Twoich klientów, a to z pewnością oszczędzi zarówno Tobie jak i Twoim współpracownikom masę pracy.

Co to jest Marketing Automation?

Mówiąc najprościej – systemy Marketing Automation to systemy składające się z wielu połączonych ze sobą narzędzi, które gromadzą dane o klientach. Na ich podstawie można prowadzić zautomatyzowaną i spersonalizowaną komunikację w wielu kanałach. Pozbierane informacje są grupowane według kilku kategorii:

  • atrybuty (cechy) – dane osobowe, mail, miasto itd.
  • behawioralne (aktywność) – zachowania użytkowników np. wejście na daną stronę, kliknięcie konkretnej kategorii, zainteresowanie produktami
  • transakcje – złożone zamówienia, wartość koszyka
  • zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Jak działa automatyzacja marketingu?

Można opisać to jako działanie przyczynowo skutkowe. Przed aktywowaniem jakiejkolwiek automatyzacji musimy zbudować ścieżkę (automation flow), która określi wyzwalacz automatyzacji (trigger) i działanie w czasie rzeczywistym (action), które ma zostać wykonane po wystąpieniu triggera. Na przykład – jeśli użytkownik zapisał się do newslettera poprzez podanie adresu e-mail, kliknął w odpowiedni przycisk do wykonania tej czynności (trigger) automatycznie wysyła się mail z powitaniem (action). Dzięki systemom marketing automation nie musi ręcznie tego robić żaden pracownik danej firmy. Oszczędność czasu i energii, które można spożytkować na inne działania? Owszem. Zmniejszenie poziomu znużenia pracą? Być może. 😉

Automatyzacja procesów marketingowych umożliwia reagowanie na wszystkie zachowania klientów w czasie rzeczywistym.

Gdzie można wykorzystać marketing automation?

Skoro już wiemy, że Marketing Automation pozwala na spersonalizowanie komunikacji marketingowo-sprzedażowej do naszych klientów i potencjalnych klientów, to powstaje pytanie gdzie takie kampanie można prowadzić. Działania Marketing Automation nie ograniczają się wyłącznie do wysyłania maili powitalnych, opcji jest wiele, a są to między innymi kanały:

  • e-mail marketing
  • sms
  • web push, mobile push (powiadomienia, notyfikacje)
  • www (on-site)
  • aplikacja mobilna
  • social media
  • komunikatory (np. WhatsApp)

Co daje system automatyzacji działań?

Marketing Automation umożliwia kontakt z klientem na wielu etapach jego lejka zakupowego. Możemy towarzyszyć mu tak naprawdę w każdej sytuacji od momentu budowania świadomości i zainteresowania naszą marką do etapu zakupu. Prawdopodobnie wszystkim firmom chodzi o pozyskiwanie klientów i zwiększanie ich wartości oraz konwersyjności. Dzięki automatyzacji procesów marketingowych możemy w odpowiedni sposób nakłaniać użytkowników do dokonania zakupu w konkretnej marce. Częstymi skutkami ubocznymi użycia systemów Marketing Automation są:

  • zwiększenie liczby subskrybentów
  • wzrost zadowolenia użytkowników poprzez dobrze dobraną do nich komunikację
  • wsparcie zespołu marketingu oraz działu sprzedaży dzięki wykorzystaniu reguł automatyzacji
  • częstsze ratowanie porzuconych procesów kierujących ku konwersji (np. zostawienie produktów w koszyku zakupowym)
  • wzrost wskaźników konwersji

Wszystko brzmi przyjemnie, prawda? Ale czy wdrożenie marketing automation jest trudne? Oczywiście, że nie. Obecnie jest wielu świetnych specjalistów, którzy pomogą Ci przejść przez cały ten proces praktycznie bezboleśnie, ale ważniejsze pytanie, które trzeba sobie postawić, to czy warto.

Możliwości systemów Marketing Automation są szerokie i wciąż się rozwijają. Jest to bardzo elastyczny produkt, na co wskazuje fakt, że firm korzystających z niego nie ubywa, a wręcz przeciwnie – przybywa.

Na rynku znajduje się już kilka narzędzi automatyzacji marketingu, więc również nic dziwnego, że ciężko zdecydować, które platformy Marketing Automation będą dla danego biznesu najlepsze, ale możliwe, że mamy dla Ciebie odpowiednie rozwiązanie.

Sprawdź jak możemy pomóc Twojej firmie w usprawnieniu działań